Externe links jagen je bezoekers niet weg

externe links

In het vorige artikel heb je gelezen over het nut van interne links, hoe zit het met externe links? “Daarmee verjaag ik toch alleen maar bezoekers van mijn site?” In tegendeel je krijgt er juist bezoekers door. Waarom dit het geval is leg ik je graag uit.

 

Wat is een externe link?

Het woord “extern” zegt het al, je brengt je bezoeker naar een webpagina buiten jouw eigen website. Ik adviseer om een externe link altijd in een nieuw tab te openen, dan blijft jouw pagina open staan.

Dat naar buiten linken vinden veel mensen niet fijn, omdat je dan je bezoeker kwijt bent.
Is dat wel zo? Nee. Want als jij de persoon bent die altijd waardevolle links deelt dan wordt dát onthouden. Jij bent de gids in jouw vakgebied en jij weet precies wat waardevol is om te lezen voor jouw doelgroep.

Je doet je bezoeker er zelfs een plezier mee want hij hoeft nog maar één blog / site in de gaten te houden om precies die informatie te krijgen waar hij op zoek naar is. Mooi toch?

 

Aan wat voor een soort externe links moet je denken?

Heb je een yogaschool en ben je enthousiast over een specifieke yogamat dan plaats je een link naar een webshop waar jij goede ervaring mee hebt (al dan niet als affliliate partner).
Ben je geïnspireerd geraakt door een persoon, boek, film o.i.d. dan plaats je daar ook een externe link van. Dan snapt je bezoeker beter waar jij het over hebt en, belangrijker nog, raakt hij er ook door geïnspireerd (of vormt in ieder geval zijn eigen mening).
Of je weet van een collega dat die een goed aanvullend artikel gemaakt heeft en daar link je naar toe.

Zo heb ik laatst een videotutorial van Buro Staal in mijn artikel geplaatst waarin uitgelegd wordt hoe de privacy werkt in je WordPress website (artikel “De AVG Pffff”) Onzin dat ik dit zelf ook ga maken, ik embed de video liever en plaats een externe link. Mijn artikel heb ik gepromoot via Facebook en daarin heb ik het bureau genoemd, dat hebben zij weer gezien. Zo ontstaat er weer een leuk nieuw contact.

 

Geen tijd om te lezen ? Pin nu en lees later.

Externe links jagen je bezoekers niet weg. Succesvol-Bloggen.nl | blog  | blpggen | blogtip | links | blogexpert | blogcoach

 

 

Wat zijn de voordelen van externe links?

Het eerste grote voordeel is dat je je bezoeker er een dienst mee doet. Jij bent de gids en weet waardevolle informatie te vinden.

Het tweede voordeel is dat jouw blog opgemerkt wordt door andere websites. Want als jij een externe link plaatst dan merken ze dat in hun statistieken. Ze zien waar bezoekers vandaan komen, jouw blog. Eerlijk toegeven, grote websites met veel verkeer merken dit niet zo. Als je een link legt naar een andere site die een gelijkwaardige omvang heeft dan wordt het zeker opgemerkt. Een mooie manier van contact leggen dus.

Het derde voordeel is weer SEO gerelateerd. Want door externe links begrijpt Google beter waar jouw blog over gaat. Er wordt zo een verbinding gelegd tussen verschillende sites over een specifiek onderwerp. Jouw artikel hoort daar dus ook bij!

 

Interne links hebben meer nut dan je denkt

 

Hoeveel externe links moet je plaatsen in een artikel?

Als je de Yoast plug-in gebruikt in je WordPress website weet je dat één link al voldoende is, voor je SEO.

Voor je bezoeker? Dat is helemaal aan jou. Meer is echt niet beter, het moet echt een toegevoegde waarde hebben. Daarbij komt ook dat als je veel links plaatst je bezoeker uiteindelijk ook niets kiest: keuzestress.

Een ander verhaal is het als je een artikel maakt met daarin een overzicht van bijvoorbeeld de top 10 websites voor stockfoto’s, de top 5 mooiste plekken om te lunchen in Amsterdam of de 7 beste WordPress plug-ins.

Kies externe links die aansluiten bij jouw vakgebied en die een link hebben met het onderwerp van je artikel. Wees daar creatief in, speel ermee. Heb je een yogaschool en blog je over de verschillende vormen van yoga, dan kun je prima een externe link naar Natuurmonumenten plaatsen. Op zoek naar heerlijke omgeving om in de natuur aan yoga te doen.

 

Pas op voor dode links

Dode links zijn externe links die niet meer werken. Dit werkt voor je bezoeker echt super frustrerend. Het is heel eenvoudig te verhelpen door het gebruik van de WordPress plug-in Broken Links checkerDeze plug-in controleert automatisch of de links in je website nog werken en geef je een melding als dit niet het geval is. Jij onderneemt dan zelf actie: controle, aanpassen of verwijderen.

De videotutorial die ik op YouTube gevonden hebt geeft je een goede impressie van de tool en is een handig hulp als je zelf aan de slag wilt.

 

Affliliate links

Nog een laatste tip: er zijn ook affliate links. Dit zijn externe links naar partijen waarmee jij een (financiële)  afspraak gemaakt hebt. Bijvoorbeeld als bezoekers via jouw site een bestelling plaatsen op hun site krijg jij daar een vooraf afgesproken bedrag voor. Geef je bijvoorbeeld een boekreview en plaats je een link naar Bol.com dan kan dit een affiliate link zijn. Meld dit ook gewoon, zeg dat je een klein bedrag krijgt als bezoekers via jouw een bestelling doen. Dat is heel normaal. Doe je dit niet dan voelt het niet echt meer, jouw geloofwaardigheid gaat eraan. Doe dit dus niet, weer open en transparant.

 

Er is nog veel meer over zowel interne- als externe links te vertellen. Dat komt allemaal aan bod in mijn training “Bloggen Met en Zonder Tekst”. Op dit moment is er een pilotgroep met 11 deelnemers aan het werk. In september start er een tweede groep. Heb je interesse of ben je nieuwsgierig? Stuur mij dan een berichtje, geheel vrijblijvend: yolanda@succesvol-bloggen.nl of bel op 06 41 38 74 86.