Tussenkoppen in je blogartikel: doen!

tussenkoppen

Te vaak zie ik nog een blogartikel (met informatieve tekst) zonder tussenkoppen. De tekst is dan wel opgebouwd uit verschillende alinea’s om het leesgemak te bevorderen. Er wordt gedacht dat dit voldoende is. Ik leg je graag het nut uit van de tussenkoppen.

 

Redenen om tussenkoppen te gebruiken: voor je bezoeker én voor zoekmachines

Ten eerste zorgen tussenkoppen er voor dat je artikel beter en vooral makkelijker leesbaar is. Door alleen al de tussenkoppen de scannen heb je een idee of het artikel voor jou van waarde is.
Ten tweede vertellen deze tussenkoppen zoekmachines waar het artikel over gaat. Ze scannen de tekst en kijken naar de zogenaamde H-tags om de prioriteit te bepalen. In de tussenkoppen verwerk je op een speelse manier ook je zoekwoord (SEO). Die tussenkoppen staan er dus niet voor niets. Belangrijkste reden om ze te gebruiken zijn je lezers.

Ui onderzoek is gebleken dat de meeste lezers als volgt een artikel lezen:

  • De titel.
    Dat is natuurlijk de reden dat je geklikt hebt.
  • De eerste alinea.
    Hierin staat de kern: waar gaat het artikel over.
  • Dan lees je de tussenkoppen.
    Als een soort bevestiging om te zien of je echt goed ziet.
  • De scrolt naar beneden om te zien hoe lang het artikel is.
  • Je leest van de samenvatting / conclusie aan het einde.
  • Bij voldoende interesse ga je weer terug naar boven om het artikel helemaal uit te lezen.

 

De tussenkoppen bepalen dus voor een groot deel of je bezoeker al dan niet doorleest. Het mooie is dat zoekmachines ook op een dergelijke wijze je pagina scannen. Je slaat dus twee vliegen in één klap.

 

 

Hoe maak je de juiste tussenkoppen?

Hoe je ze letterlijk maakt, dus niet de tekst zelf. Dat is echt heel eenvoudig. Zelf werk ik met WordPress maar elk systeem heeft deze mogelijkheid om zijn tekst op te maken. “H” staat voor “Heading”, een tussenkopje

  • H1 – Titel
    Standaard wordt je titel aangegeven met een H1, daar is er dus maar 1 van. In je titel zit je zoekwoord verwerkt.
  • H2 – Tussenkoppen
    Deze wordt vaak gebruikt als tussenkop, is net iets kleiner dan de H1.
  • H3
    Vormen een onderdeel van de H2. Zijn vaak net wat kleiner en kunnen een andere kleur hebben.
  • H4, H5 en H6.
    Werken hetzelfde als een H3. Hoe lager het cijfer hoe minder prioriteit het heeft. Elke heading heeft vaak zijn eigen kleur en misschien zelfs wel font. Dat hangt helemaal van het thema van je website af.

 

tussenkoppen

 

Tussenkoppen en Vormgeving

Naast het feit dat tussenkoppen fijn zijn voor zowel je lezer als voor zoekmachines staat het ook mooi. Wil je echter specifieke woorden in je tekst benadrukken dan gebruik je ze hiervoor niet. Gebruik dan gewoon de bold functie en geef het woord eventueel een afwijkende kleur.

Voor de vormgeving is het gebruik Headings ook aan te raden. Stel dat je huisstijl kleur verandert, i.p.v. magenta wordt de hoofdkleur oranje. Dan hoef je in de code alleen de kleurwaarde aan te (laten) passen en door je gehele site is deze wijziging doorgevoerd.

 

Samenvattend

Het is een kleine moeite om tussenkoppen in de vorm van Headers te gebruiken. Je doet zowel je lezer als zoekmachines er een plezier mee. De tekst is beter en makkelijker leesbaar. Wil je een keer je huisstijlkleur aanpassen dan is dit een fluitje van een cent.

 

Let de eerst volgende keer eens op hoe jij zelf een tekst leest op je beeldscherm. Begin je direct te lezen of scan je de tekst eerst? Wat jij doet, doet een bezoeker op jouw website ook.

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Tags from the story
, ,