Soms heeft iemand een invalshoek die als een ware eyeopener werkt. Dat heeft voor mij zo gewerkt met het begrip “contentmapping” en vooral de uitwerking daarvan. Daarnaast is het ook nog eens prachtig vormgegeven (zie image bovenaan de pagina). Bindacademie is de bedenker en uitvoerder hiervan.
Ik vertel je graag waarom ik zo enthousiast ben en waarom ik ervan overtuigd ben dat dit ook voor jou zo gaat werken.
Het schrijven van een blogartikel of het maken van een filmpje is arbeidsintensief werk. Ben je blij dat het eindelijk live staat moet je het nog promoten. Je wilt toch immers dat het gelezen / gezien wordt?
Lukraak wat promotie doen is een optie. Een betere optie is er van te voren goed over na te denken en een strategie te bedenken. Dat doe je met behulp van contentmapping.
Met contentmapping krijg je grip op je online zichtbaarheid en bereik je meer resultaat.
Waar je niet alleen op korte maar ook op lange termijn profijt van hebt.
Wat is contentmapping?
Je haalt meer uit je content door het op te delen in verschillende stukken en deze op een steeds andere manier aan te bieden op verschillende kanalen. Je wilt immers niet steeds dezelfde tweet versturen of telkens hetzelfde facebookbericht plaatsen.
Contentmapping kost in het begin zeker extra tijd. Door hier in te investeren levert het je uiteindelijk meer op. Je raakt je doelgroep op de juiste wijze met de juiste berichten.
Hoe je contentmapping toepast
Voor het gemak ga ik uit van een blogartikel die je onder de aandacht wilt brengen
Hoe ga je aan de slag?
5 concrete stappen helpen je op weg:
-
Wat is het hoofdonderwerp?
Dit is uiteraard het onderwerp waaraan je je blogartikel hebt gewijd.
Is het artikel een onderdeel van een serie, dan is de serie het hoofdonderwerp. -
Bepaal verschillende subonderwerpen
Bekijk je artikel en verdeel hem onder in een aantal subonderwerpen.
Elk subonderwerp komt terug in je blogartikel. Of je maakt een verwijzing naar andere beschikbare content die met jouw hoofdonderwerp te maken heeft. -
Bepaal per subonderwerp wat je wilt vertellen: de boodschap
Dit zijn verschillende invalshoeken van waaruit je de boodschap vertelt.
Zorg voor verrassende invalshoeken waarmee je verschillende mensen (binnen jouw doelgroep) aanspreekt. -
Bedenk welke social media kanalen je in zet
Kies dié social media kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt.
Bedenk vervolgens wat voor een soort berichten je per kanaal maakt.
Dit doe je per subonderwerp.Je kunt denken aan een lijst als dit:
* verschillende twitterberichten (waarvan een aantal mét beeld)
* linkedin status update
* linkedin Pulse bericht (samenvatting van je blogartikel mét beeld en link naar volledig artikel)
* diverse Facebookberichten mét beeld
* Periscoop uitzending na publicatie van je blogartikel als verdieping én voor de interactie
* citaten (van jezelf of van anderen die met jouw onderwerp te maken hebben)
* verwijzing naar externe contentbronnen die te maken hebben met jouw onderwerp, bijvoorbeeld een YouTube movie of een artikel
* prikkelende korte video over jouw hoofdonderwerp / subonderwerp
* … -
Plan alles in over een bepaalde periode
Bepaal wanneer je het onderwerp onder de aandacht wilt brengen en op welke tijdstippen. Dit is weer afhankelijk van je gekozen social media kanalen waarop jouw doelgroep actief is.
Waar maak je een contentmap in?
Een eenvoudige manier om een contentmap aan te maken is in Excel. Het programma Trello is ook fijn.
Er zijn echter legio voorbeelden te vinden hoe je dit ook anders kunt doen. Kies vooral een methode die bij jou past!
Zoals ik aan het begin van het artikel schreef is deze contentboom erg mooi en vooral ook handig.
Heb je een muur over? Gebruik dan dit tape, makkelijk in gebruik en steeds aan te passen.
Geef er je eigen draai aan zodat je hem voor jouw doel kunt inzetten.
Inplannen van je berichten
Door de 5 stappen bij elk blogartikel toe te passen bouw je een stevig fundament op van je online zichtbaarheid. Hier kun je altijd op terugvallen, je hebt immers altijd content tot je beschikking.
De verwerking van een contentmap vindt plaats in een contentkalender.
Al je berichten die je hebt bedacht en vastgelegd in je contentmap, plaats je hierin. Door dit vooraf te doen heb je altijd content die automatisch geplaatst wordt op de gekozen social media kanalen. Je bent hiermee altijd zichtbaar op de manier zoals jij wilt en belangrijker: op dié social media kanalen én tijdstippen dat jouw doelgroep actief is.
Gebruik een social media planner als bijvoorbeeld Hootsuit of Buffer. Dan heb je aan dit gedeelte geen omkijken meer. Uiteraard monitor je het wel en geef je reacties.
Tot slot
Voor mij werkt het heel goed om bij elk blogartikel te bedenken wat de subonderwerpen zijn en daar mijn zichtbaarheid op af te stemmen. Merk dat ik er ook steeds creatiever en vooral handiger in wordt.
Daarnaast hou ik ook de resultaten bij.
Hierdoor krijg ik meer inzicht in wat wel en minder goed werkt.
Twitteranalytics, Linkedin statistieken of de Google Analytics van mijn website gebruik ik hiervoor.
Geen zin / tijd om het allemaal zelf te doen?
Is het bovenstaande je allemaal teveel werk of heb je hier gewoon geen tijd en zin in?
Denk er dan eens over na of je het niet wilt uitbesteden.
Jij richt je op datgene waar je goed in bent (bijvoorbeeld het schrijven van het blogartikel zelf) en de ander (zoals een virtueel assistent) zorgt ervoor dat het zichtbaar is wordt
.
Meer lezen?
Is je interesse ook gewekt in contentmapping?
Kijk dan vooral eens op de site van Bindacademie.nl of lees het artikel op Frankwatching
Aanrader!
.
.[/vc_column_text][vc_button title=”blogartikelen in je malbox? schrijf je hier in” target=”_self” size=”large” style=”color” align=”left” href=”http://eepurl.com/bjooc1″][/vc_column][/vc_row]