9 stappen voor de optimalisatie van je online communicatie
Terugblikken én vooruit kijken. De zomer (halverwege het jaar) en het einde van het jaar (november/december) zijn hier bij uitstek geschikt voor. Maar als jij een ander moment beter geschikt vindt dan moet je dat vooral doen, als je het maar doet.
Online communicatie is groot: je website, blog, e-mail (funnel), nieuwsbrief, freebie, e-books, whitepapers, webinars, social media, e.d. Je zou bijna denken dat je een ander beroep hebt gekozen, zoveel wordt er van je verwacht als (online) ondernemer.
In de loop der tijd komen er steeds meer werkzaamheden bij. En je gaat maar door. Steeds weer iets nieuws om te proberen. Omdat het zo “fantastisch” is, “zo goed werkt” of omdat je denkt dat jij dit “ook moet doen”. Een hoop aannames. Maar door even terug te blikken en te kijken naar je resultaten heb je een betere fundering voor de komende periode.
De 9 stappen voor de optimalisatie van je online communicatie gebruik je als een stappenplan. De ene stap doorloop je sneller dan de ander. Hak knopen door over hetgeen je niet meer wilt doen, weg met die lekkende energie. Stippel het pad uit voor het komende half jaar, waar wil je meer mee doen? Waar moet je meer van doen? Door 2 keer per jaar een moment in te bouwen weet je veel beter of je de energie in de juiste zaken steekt.
PS.
Dit artikel druist in tegen al mijn principes: namelijk een giga lap tekst. Wel met lekker veel witruimte waardoor het heel overzichtelijk wordt. Soms is het gewoon niet anders, andere presentatievormen komen nog. Dat plan ik mooi in voor de aankomende maanden.
9 stappen voor de optimalisatie van je online communicatie
1. Statistieken bekijken: komt dit overeen met hetgeen je wilt? Bereik je je doel?
Statistieken, cijfertjes, harde feiten. Ze kunnen niet leuk zijn, want je doet je uiterste best. Je stopt heel veel tijd en liefde in het uitdragen van je boodschap. Dan is het niet leuk om te zien dat wat je doet misschien niet werkt. Dat je blogartikelen niet zo’n groot bereik hebben. Dat het algoritme van Facebook nog dramatischer is dan je al denkt. Dat je nieuwsbrief een stuk minder goed wordt gelezen dan je denkt. Toch is het goed om het onder ogen te zien, een besluit te nemen.
Kijk ook naar alles wat wel goed gaat. Waarom gaat dit wel goed? Is het mogelijk om dit te achterhalen? Wil je hier meer van dan is het goed om dit te analyseren. Of gewoon doorgaan en kijken hoe dit uitpakt. Want cijfers vertellen een verhaal, je gevoel kan iets heel anders zeggen. Wie ben ik om te zeggen dat je daar niet naar moet luisteren?
.
Statistieken, op welk platform en waarom?
De meest gebruikte staan hieronder op een rij, vul het vooral aan met de platformen waar jij actief op bent.
.
= Google Analytics =
Neem de tijd om echt alle gegevens eens rustig door te nemen.
Bekijk welke pagina’s goed bezocht worden en probeer de achterliggende reden daarvan te achterhalen (was het de promotie, sloot het aan bij een actueel thema, heeft een invloedrijk persoon het gedeeld, e.d.).
Verbeter pagina’s die jij belangrijk vindt maar die nu niet goed bezocht worden. Zo komen ze weer onder de aandacht en bereiken ze wel de juiste personen (jouw doelgroep).
.
= Twitter =
Je bent actief aan het twitteren, maar wat zijn de resultaten? Welke tweets scoorde goed en waarom? Wat zijn de doelen die je stelt aan je twitteractiviteit? Is het tijd om ze aan te scherpen of bij te stellen?
Ook belangrijk: wat is de verhouding tussen zenden, ontvangen en sociale interactie?
Plaatst je berichten omdat het moet of omdat je het ook echt leuk vindt?
Zelf ben ik meer een lurker (ik haal meer dan dat ik breng). Twitter is voor mij een prachtige inspiratiebron maar ik merkte dat ik niet de tijd nam om ook aan interactie te doen. Desondanks kun je mij hier vinden.
.
= Facebook =
Ook hiervan kun je de statistieken bekijken en analyseren. Welke posts deden het goed en waarom?
Helaas kun je in FB posts niet opnieuw publiceren. Kopieer daarom de tekst en de afbeelding in een apart document zodat je het zelf later nog een keer opnieuw kunt publiceren. Dat is echt geen schande, door het algoritme van FB zijn er nog een hoop mensen die je bericht niet gezien hebben. En anders, wat dan nog?
Bepaal je plan en doelen voor de komende maanden.
Bedenk welke advertenties je wilt inzetten, misschien zelfs op basis van je populaire posts.
Volg je mij al op Facebook? Je vindt mij hier.
.
= Linkedin =
Hoe zit het met de teksten op je persoonlijke profiel? Klopt alles nog of is er aanscherping nodig? Of misschien wil je hem wel helemaal anders omdat de focus is verplaatst.
Heb je het afgelopen half jaar een mooi e-book/whitepaper, presentatie o.i.d. gemaakt of gegeven? Zet deze er dan vooral bij.
Hoe vaak plaats je een statusupdate? Zit er regelmaat in of doe je maar wat? Hoe vaak maak je een artikel (voormalige Pulse)?
Hoe zit het met een eventuele bedrijfspagina? Is het nog actueel? Klopt alles nog? Breng je regelmatig status updates uit of is er niet echt een lijn in te ontdekken? Hoe zit het met de Linkedin pagina’s van je medewerkers? Wat doen zij?
Zijn wij al gelinkt op Linkedin? Je vindt mij hier.
.
= Pinterest =
In Nederland wordt Pinterest zakelijk nog niet (!) zo heel groot ingezet, toch biedt dit kanaal heel veel mogelijkheden. Voor alle duidelijkheid: het is geen social media kanaal, het is een visuele zoekmachine. Afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent en je doelgroep is dit een zeer goed medium om een groter bereik te krijgen voor je artikelen.
Ik ga er nu gemakshalve even van uit dat je actief bent op dit medium. Bekijk of elk artikel één of meerdere goede Pinterest afbeeldingen bevat (al dan niet verborgen voor je bezoeker), of alle borden actueel zijn (je er regelmatig op pint), of alle borden nog passen bij je missie en visie van je bedrijf en bekijk de statistieken (standaard beschikbaar).
Als je niet actief bent op dit kanaal dan zegt het bovenstaande je niet zoveel. In een apart artikel kom ik nog een keer terug wat Pinterest voor jou als ondernemer kan betekenen.
Wil je zien hoe ik Pinterest zakelijk gebruik? Je vindt mij hier.
.
= Instagram =
Zit er een duidelijke lijn in in de foto’s die je plaatst? En het verhaal erbij? Klopt het met waar jij als persoon en bedrijf voor staat? Heb je een vaste frequentie? Hoe zit het met de interactie? Bereik je de doelgroep die jij wilt? Wat doe je met Insta Stories? Is de tekst in de biografie nog kloppend? Kloppen de links in Linktree nog?
Net zoals met alle andere social media kanalen moet je jezelf aanvragen of het kanaal nog steeds past bij jou en je doelgroep. Zoek altijd uit waar jouw doelgroep zich bevindt en wees daar ook actief. Door er twee keer per jaar aandachtig naar te kijken maak je een bewuste keuze om ergens wel of niet actief te zijn. Kijk vooral ook naar punt 9 als het jezelf allemaal teveel tijd en moeite kost.
Je vindt mij …. nee dus. Ik doe zelf heel weinig met Instagram, een bewuste keuze.
.
= Nieuwsbrief=
Verstuur je regelmatig nieuwsbrieven? Kijk naar de rapporten van de verstuurde nieuwsbrieven. Hoe vaak worden ze geopend, waar wordt op geklikt, hoeveel mensen melden zich aan, e.d. Wees niet bang voor uitschrijvingen, je houdt de warme contacten over.
Kijk ook of je genoeg nieuwe aanwas krijgt. Hoe krijg je die? Is de manier waarop je dit nu doet voldoende effectief? Stel je plannen anders bij. Maak eventueel een nieuwe weggever (of pas de huidige aan waardoor hij een extra toegevoegde waarde krijgt).
Hoe zit het met je frequentie? Houd je je er ook aan? Is het teveel of juist te weinig?
Wil jij elke week een BlogTip ontvangen? Schrijf je dan hier in.
.
= Gratis weggever =
Deze heb je op je website staan, in ruil voor een e-mailadres is hij voor je bezoeker.
Klopt alle informatie nog die erin staat? Kun je hem optimaliseren? Sluit hij nog goed aan bij hetgeen je doet? Is het tijd voor een nieuwe? Kijk ook naar het aantal inschrijvingen. Hoeveel mensen blijven daarna hangen? Of schrijven ze zich na de eerste nieuwsbrief weer uit?
Hoe waardevol vindt jouw doelgroep je weggever? Krijg je daar feedback over? Vraag het anders eens aan een paar mensen die hem aangevraagd hebben.
.
= E-mailfunnel =
Nadat iemand je weggever heeft aangevraagd krijgt hij een aantal mails van jou. Kloppen deze inhoudelijk nog? Is het aanbod nog steeds geldig?
Dit stukje van online communicatie wordt vaak vergeten. Want als het eenmaal loopt dan loopt het. Vergeten wordt dat als je een weggever inhoudelijk aanpast het misschien gevolgen heeft voor de mails die je daarna stuurt. Loop het daarom gewoon een keer door.
.
= Webinars =
Welke webinars heb je het afgelopen half jaar gegeven? Welk onderwerp deed het goed en welke minder? Wat wil je zelf? Misschien wil je de opname van een webinar wel beschikbaar stellen als gratis weggever, of opnemen als bonus in je e-mailfunnel of betaald aanbieden. Allemaal mogelijkheden.
Welke webinars ga je het komende half jaar geven? Hoe sluiten ze aan bij je product, dienst of service? Wanneer ga je beginnen met communiceren op de diverse kanalen hierover? Dit neem je allemaal mee in je contentkalender, zie stap 7.
.
= en verder =
Dit is allemaal online communicatie, misschien heb jij nog wel meer. Voeg dit toe aan dit stappenplan. Kijk ook naar je offline communicatie: netwerkbijeenkomsten, presentaties, workshops, trainingen, flyer, boek. e.d. Laat beide op elkaar aansluiten.
2. Bekijk de sites en social media kanalen van je concullega’s
Het is niet alleen goed om je eigen werk onder de loep te nemen maar ook die van je concullega’s. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen? Wat zijn eye-openers? Of kom je tot de conclusie dat je het eigenlijk wel goed doet? Ga ook eens over de grens kijken om nieuwe trends en ontwikkelingen te ontdekken. Zit daar iets bij waar jij wat aan kunt hebben?
Laat je vooral niet uit het veld slaan door te kijken bij anderen, het gras is altijd groener. Eigenlijk adviseer ik altijd om juist niet te kijken omdat het zo afleidend (demotiverend) werkt. Beperk het daarom tot maximaal twee keer per jaar. Want je moet tenslotte wel weten wat er in de markt speelt. Zo weet je nog beter hoe onderscheidend jij bent.
.
3. De optimalisatie van je teksten: scherp ze aan!
Een logisch gevolg na het analyseren is het aanscherpen van je teksten. Ook al scoren je pagina’s goed in bijvoorbeeld Google Analytics, het verhaal kan misschien niet helemaal passen bij de huidige stand van zaken. Omdat de focus van je bedrijf anders is geworden, omdat je bepaalde trainingen of programma’s niet meer aanbiedt of producten niet meer verkoopt.
Vul je portfolio aan, gooi blogartikelen weg waar je niet tevreden over bent, maak een lijstje aan van artikelen die je juist wilt optimaliseren (heb je gelijk weer content voor het komende half jaar), neem je “over mij/ons” pagina onder de loep en kijk tot slot naar je contactpagina (klopt alles nog).
.
4. Voeg beeldmateriaal toe
Van hele lappen tekst worden we niet gelukkig (ik weet het dit artikel is niet het goede voorbeeld) . In stap 3 heb je al gekeken naar de artikelen, bekijk of je van bestaande teksten niet ook andere presentatievormen kunt maken. Denk aan verschillende vormen van video, een podcast, een interactieve afbeelding, een infographic, een checklist of stappenplan, een digitaal boekje, e.d. Doe meer met het materiaal dat je hebt liggen!
Heb je het afgelopen half jaar een leuk evenement gehad waarvan je de foto’s kunt gebruiken? Of loop eens met de camera binnen je gebouw rond en maak foto’s van typische alledaagse dingen. Dat leuke legoplanbord dat jullie gebruiken, de speciale koffiekopjes, het mooie uitzicht, het lichtinval op je bureau, …. verzin het maar.
Kijk ook naar de foto’s op de homepage van je website, wissel ze van tijd tot tijd af.
.
5. Voeg presentaties toe die het afgelopen half jaar gemaakt zijn
Een pdf, slideshare, video, e-book, whitepaper, webinar, werkboek, checklist ….
Grote kans dat je dit kenbaar gemaakt hebt aan je warme contacten, zo niet dan is het nu de tijd. Content die van waarde is voor jouw doelgroep is het altijd waard om te delen. Plan het ook in voor verspreiding op social media en je andere kanalen.
.
6. Wat ga je het komende half jaar doen?
Is er een lancering van een nieuw product? Vindt er een evenement plaats? Zijn er trainingen en workshops waar je deelnemers voor wilt hebben? Bedenk daaromheen je online communicatie. Laat artikelen aansluiten bij de onderwerpen die het komende half jaar spelen. Zo staan ze “in dienst van” en is het niet meer HapSnap.
Ga je het komend half jaar meer van hetzelfde doen (weer trainingen en workshops geven)? Kijk dan of de communicatie die je gedaan hebt goed genoeg was. Scherp hem anders aan.
Kijk ook nog verder vooruit. In de zomer bijvoorbeeld naar de december maand: wil je een speciale actie houden, releatiegeschenken samenstellen, een speciaal evenement houden voor bestaande klanten, e.d.? Kijk naar de belangrijkste momenten in het jaar voor jou en je doelgroep, hoe wil je hier op inhaken?
.
7. Leg in je contentplanning de belangrijkste evenementen, blogartikelen, publicaties e.d. vast.
Dit is een vervolg van stap 6: maak een contentplanning en leg het vast in een contentkalender. Doordat je een analyse hebt gedaan weet je wat je het komende half jaar wilt gaan doen. Bedenk artikelen, thema’s en inhakers. Leg per maand vast wat je wilt gaan doen. Dit scheelt je straks heel veel werk!
Een contentkalender is dynamisch, je vult hem op elk moment aan. Maar er is ook ruimte voor verandering, sta dat ook toe. Het is geen blok om je nek maar juist een vangnet.
.
8. Update de SEO van je site (in het ergste geval: vul hem in!)
Als je een WordPress site hebt en je hebt de Yoast plug-in nog niet geïnstalleerd dan is dit de tijd om hem te installeren en de optimalisatie van je pagina’s uit te voeren. Dat SEO belangrijk is hoef ik niet uit te leggen, ik heb er eerder het artikel “11 Tips voor een goede SEO” over geschreven. Uitgebreide informatie over de Yoast plug-in lees je hier.
SEO is belangrijk voor je vindbaarheid. Zonder dat je er iets voor hoeft te doen weten mensen jou te vinden.
Ruim 80% van al mijn websitebezoekers komt binnen via Google.
9. Hoe staat het met jouw communicatiebudget?
Communicatiebudget? Ja, want je hoeft niet alle werkzaamheden in je online communicatie zélf te doen.
- Je kunt blog geheel of gedeeltelijk uit besteden.
- Je kunt social media uitbesteden (het maken en inplannen van berichten).
- Je kunt je nieuwsbrief uitbesteden: jij schrijft de ruwe tekst en iemand anders redigeert hem, zorgt voor de opmaak, alle links naar je website en verstuurd hem.
- Je kunt een e-book, whitepaper, stappenplan, checklist door een VA laten maken (op basis van de artikelen die je hebt gemaakt).
- Je kunt andere presentatievormen van bestaande artikelen laten maken: infographic, video, interactieve afbeelding, e.d. Dat wil ik ook voor je doen, laat het mij weten.
- Je kunt advertenties op social media door een expert laten uitvoeren.
- ….
In principe kan alles. De vraag is waar wil jij zelf tijd aan besteden? Hoeveel budget heb je het komende half jaar tot je beschikking en wat wil je daarmee doen?
.
Aan de slag met jouw optimalisatie!
Laat je niet uit het veld slaan door deze lijst, het klinkt als heel veel. Doorloop alles gewoon en bedenk wat je wilt, wat werkt en waar behoefte aan is bij jouw doelgroep. Het geeft sturing. Je MOET niets, je MAG het optimaliseren. Jij bent zelf de baas.
Ik weet zeker dat er nog veel meer is waar je mee aan de slag kunt. Tijdens het schrijven van dit artikel vielen mij ook steeds nieuwe invallen binnen. Focus op de hoofdzaken en leg een lijst met verbeterpunten aan voor de nabije toekomst.
.
Kun je wel wat hulp gebruiken?
Ik help je orde op zaken te stellen, stuur mij gerust een bericht: yolanda@succesvol-bloggen.nl of bel mij op 06 41 38 74 86. Samen zorgen we voor een plan van aanpak die staat als een huis en waar je elke keer weer op terug valt.
Succesvol-Bloggen is meer dan bloggen alleen, het gaat over online communicatie en online content. Door slim om te gaan met je artikeleen kun je er veel meer mee doen. Wijzer werken.
Geen tijd om te lezen? Pin nu, lees later.