Mijn jas knelt: afvallen of een nieuwe jas?
Een knellende jas, veel ondernemers hebben hier last van. Ooit ben je met iets begonnen en op een gegeven moment ga je een andere richting op of worden de werkzaamheden steeds diverser. Een logisch gevolg door de groei die je bedrijf, en jijzelf als ondernemer, doormaakt.
Mijn jas knelt in ieder geval, sterker nog ik ben er al uit geknapt. Werk dat ik nu met Succesvol Bloggen doe is te klein, het is niet allesomvattend meer (als dat al bestaat). Het beperkt mij in vele opzichten.
Mijn proces is jouw proces, waarschijnlijk een herkenbaar verhaal. Hoe herken je dat de jas die je aan hebt niet meer past? Daarover gaat dit artikel.
Waaraan voel je eigenlijk dat je jas knelt?
Het gevoel dat wat je doet niet meer past is een langzaam proces. Als ondernemer blijf je jezelf altijd ontwikkelen, denk aan het lezen van (digitale) boeken, volgen van (online) trainingen en workshops of je laten coachen. Je wordt steeds beter in wat je doet. Je ontwikkelt je verder en je aanbod wordt steeds waardevoller.
Kiezen voor een doelgroep, een nichemarkt. Dat is een van de fundamentele stappen die je als eerste doet. Want hoe beter je je ideale klant kent hoe beter je daarop je boodschap gaat afstemmen. Dat betekent ook dat je ideale klant in de loop der tijd kan veranderen. Je bedrijf verandert dus dat immers ook.
In dat langzame proces van verandering, waardoor je gaat voelen dat het knelt, merkte ik dat het werk dat ik met mijn klanten deed steeds uitgebreider werd. Dat het veel verder gaat dan bloggen alleen. De vragen en problemen strekken zich namelijk veel verder uit dan alleen het maken van een goede blog. Mijn kennis en ervaring, die allemaal in mijn rugzak zit, zet ik hiervoor in.
Waar ik vervolgens tegenaan loop is dat ik veel meer moet uitleggen wat ik doe en voor iemand kan betekenen. “Bloggen Met en Zonder Tekst” kost al de nodige uitleg, want wat bedoel ik daar toch mee? Maar dan ook nog eens vertellen dat bloggen slechts een onderdeel is van een groter geheel waar je ook rekening mee moet houden, dat is weer een extra verhaal. Wel essentieel omdat dit is waar juist de behoefte ligt.
Al met al kost dat uitleggen een hoop moeite en energie extra. Belangrijker nog: mijn ideale klant heeft geen idee waarvoor hij allemaal bij mij terecht kan, omdat ik het niet communiceer. Je weet het alleen als we elkaar live spreken bij een eerste kennismaking.
Hoe zit dat bij jou?
Weten mensen precies waarvoor ze bij jou terecht kunnen of vertel je ook een hoop essentiële zaken niet?
Ik zeg bewust “essentiële” zaken omdat je niet alles tot in detail hoeft te vertellen. Je hoeft niet alles in je etalage te stoppen, zoals ik dat noem. Maar de essentie moet er zeker wel staan.
Uit de jas steekt een klein rood puntje: het begin van de rode draad
Dat kleine rode puntje waar je zachtjes aan begint te trekken. De draad die steeds langer en langer wordt. Hij voert je naar vergeten plekjes maar die essentieel zijn voor de vorming van alles wat je doet. Deze rode draad laat mij zien waarmee mijn rugzak is gevuld, de kennis die zich heeft vergroot en alle ervaringen die in de loop der jaren is opgebouwd.
Niet alleen mij, bij jou ook. Die rode draad zat bij mij verstopt, ik was mij er niet bewust van. Dat is vaak het begin van het probleem.
Wat is de rode draad bij jou? Is hij nog herkenbaar?
Hieronder zie je een selectie van allemaal projecten die ik de afgelopen jaren gerealiseerd heb. Stukjes van mijn rode draad. Dan begrijp je de context beter waarom mijn huidige jas niet meer past.
Linksboven mijn afstudeerproject aan de kunstacademie richting Beeld en Media Technologie en rechtsonder een van de laatste grote projecten. Het concept en (functioneel, interactief en inhoudelijk) ontwerp en uitvoering voor de website van het Emma Kinderziekenhuis.
Deze projecten heb ik voor de meest uiteenlopende klanten gerealiseerd, mooie namen waar ik nog steeds met veel plezier aan terugdenk. De klanten van de afgelopen twee jaar zijn voornamelijk zelfstandig ondernemers geweest. Daar ga ik geen foto’s van plaatsen i.v.m. hun privacy (een aantal staan overigens wel hier).
De essentie van de rode draad
Terugkijkend en de rode draad volgen komt dit eruit:
De rode draad is content.
Hoe vertel je je verhaal aan een specifieke doelgroep op een dusdanige manier dat deze er door geraakt wordt. Informerend, prikkelend, onderwijzend, ondersteunend, verbindend, verkoopgericht.
De rode draad is verbindingen leggen.
Verbindingen leggen tussen wat een bedrijf wil vertellen en wat een klant wil horen:
verhalen, adviezen, antwoorden, routes, stappenplannen, e.d.. Maar ook verbindingen leggen tussen verschillende soorten content en diverse platformen.
De rode draad is oplossingen bedenken.
Een complex geheel vereenvoudigen. Wat moeilijk is makkelijker maken. Wat groot is opdelen in kleinere stappen.
De rode draad is creativiteit.
In alles wat ik doe staat creativiteit centraal. Of het nu gaat om de inhoud, de presentatievorm, de manier waarop je contact zoekt met je doelgroep, de verkoop, e.d. Creatieve oplossingen bedenken die bij jouw bedrijf passen, dat is mijn kern.
De rode draad is de kern van wat je doet.
Ik raad je aan om eens op zoek te gaan naar jouw rode draad. Om te ontdekken dat waar jij goed in bent of dat ook datgene is wat je nu doet aan werk.
Afvallen is geen optie, er komt een nieuwe jas
Er hangen verschillende nieuwe jassen klaar, de keuze is nog niet gemaakt. De kleur, het model en de pasvorm zijn nog in de ontwerpfase. Wat ik wel weet is dat ik Succesvol Bloggen los laat. Dat ik ga werken onder mijn eigen naam, Yolanda Burger. Dat de rode draad content is: verbindingen leggen, oplossingen bedenken en vooral heel veel creativiteit.
Bloggen is een onderdeel van een groter geheel, het blijft gewoon bestaan. Het is een mogelijkheid, geen einddoel.
Het betekent dat ik jou ook help bij het bedenken van goede online content voor:
Je website, blog, social media, online training, webinar, nieuwsbrief; e-mailmarketing, weggever, video’s, je …?
Alles staat met elkaar in verbinding.
Het gaat verder dan alleen content bedenken en maken. Je wilt het op een dusdanige manier laten aansluiten dat je er daadwerkelijk resultaat mee krijgt. Dat betekent dat het 9 van de 10 keer verder gaat dan alleen de content. Het gaat ook om business coaching: invalshoeken, verdienmodellen en verrassende online communicatie.
Samengevat zijn er drie pijlers:
- Analyse – Van jouw bedrijf, de wereld om je heen en de kansen en de mogelijkheden.
- Plan – Een plan waarmee je je doel en doelstelling bepaald, voor focus, structuur en continuiteit.
- Actie – Plannen zijn leuk maar je hebt er pas wat aan als je echt aan de slag gaat. Dan ervaar je het en is er de mogelijkheid om het te verfijnen voor een optimaal resultaat.
Deze 3 pijlers zijn een ijzersterk fundament voor je online communicatie.
Dit ga je niet alleen doen, dit is een route die we samen bewandelen en waar ik je bij ondersteun en begeleid.
On- en offline. 24/7. Voor minimaal 3 maanden.
Zoals gezegd is dit het ontwerp voor mijn nieuwe jas, hij is nog niet klaar.
Een nieuwe jas is ook een beetje eng, want je laat het oude en vertrouwde los. Als ondernemer hoort dit erbij, zijn het bewuste keuzes om te maken.
Stel dat jij een nieuwe jas wil, hoe ziet deze er dan uit? Wat wil je graag doen maar durf je nog niet?
Mijn jas knelt , wat betekent een nieuwe jas voor jou?
Mijn nieuwe jas betekent voor jou dat je meer waarde krijgt. Geen content alleen over bloggen maar over content(marketing) in het algemeen. Meer diversiteit aan onderwerpen, waar je allemaal mee te maken krijgt als ondernemer. Want iedereen wil vanuit een bepaalde focus en structuur werken, meer efficiënt werken, tijdwinst behalen, meer klanten, meer interactie en connectie met zijn doelgroep.
Hoe zit het met jouw huidige jas?
Kijk eens naar de jas die je nu draagt:
- Past hij nog goed?
- Zit hij comfortabel?
- Raakt hij versleten?
Hoe zit het met jouw rode draad?
Doe je waar je echt goed in bent, waar je passie ligt, waar je toegevoegde waarde ligt?
Kijk eens wat er in je rugzak zit.
Heb je, net als ik, veel verstopt? Wordt het tijd om er meer uit te halen en te laten zien?
Door blijven lopen in oude vertrouwde kleding is lekker en comfortabel. Helemaal prima als het aan alle eisen voldoet. Zo niet dan is het tijd om ook eens te kijken naar een andere garderobe, die meer past bij hoe jij je nu voelt.
Wil je op de hoogte blijven meer artikelen lezen over content, marketing, online communicatie? Schrijf je in en ontvang elke week een artikel in je mailbox. Af en toe met een cadeautje.