Wat zijn de Facebooktrends voor 2019? Op wat voor manier ben jij nog zichtbaar bij je doelgroep? Blijft Facebook nog wel bestaan? Expert Sybren Smith van het bureau “Het geheim van de Smith” , gaf een kenniswebinar over Facebook trends in 2019. Dit gaf hij namens Frankwatching. In dit artikel licht ik een aantal punten uit, aangevuld met ander bronmateriaal.
Facebook trends 2019
1. De positie Facebook t.o.v. andere social media kanalen
- Facebook heeft te maken met veel negatieve publiciteit
“Negatieve publiciteit is ook publiciteit”. Er is een hoop te doen geweest rondom Facebook het afgelopen jaar. Schandalen, privacy schending en verhalen hoe het er binnen Facebook aan toe gaat. Dit heeft er voor gezorgd dat diverse mensen Facebook links laten liggen en overstappen naar een ander social media kanaal, zoals Instagram. Gemakshalve wordt dan vergeten dat Instagram ook van Facebook is. Overigens is de groei eruit in Europa en Amerika, maar in Azië en de rest van de wereld is dit niet het geval. Daar hebben de meeste van ons echter niet zoveel aan.Aanvulling: 26.01 verscheen dit artikel op het AD “Hoeveel vrienden heeft Facebook zelf nog?” en “Social Media in Nederland 2019: Facebook verliest ruim een half miljoen gebruikers“.
. - Een paar FunFacts over Facebook wereldwijd
- Elke maand worden er 5 biljoen comments geplaatst.
- Er is 113 triljoen keer op de like button geklikt.
- Elke 60 seconden: 317.000 statusupdates, 400 nieuwe gebruikers, 147.000 foto’s geüpload en worden er 54.000 links gedeeld. Meer wetenswaardigheden en cijfers over Facebook lees je hier.
…
- De Zondag met Lubach actie
In Nederland is de actie van Arjan Lubach een hit geweest, waarin hij ons opriep om met Facebook te stoppen. Bekijk het item hieronder:
De Facebook app wordt door veel mensen verwijdert van de mobiel. Enerzijds omdat ze niet meer bij Facebook willen horen (voornamelijk vanwege de privacy) maar ook om niet langer meer “gegijzeld” te worden door Facebook. Denk maar aan het rode bolletje bij alle ongelezen berichten. Momenteel staat de app nog bij 68% van de mensen op de mobiel. [bron AD]
.
.
-
- Er vindt een verschuiving plaats naar Instagram
Instagram is een van de snelst groeiende kanalen. Momenteel met 1 miljard gebruikers waarvan 500 miljoen de app dagelijks gebruikt [bron Frankwatching]. Het kanaal was eerst vooral populair bij jongeren, maar de overige doelgroepen omarmen het net zo hard:
- 15 – 19 jaar: 73%
- 20 – 39 jaar: 46%
- 40 – 64 jaar: 22%
- 65 – 79 jaar: 9%
- 80+ jaar: 6%
De laatste twee doelgroepen vind ik erg leuk om te zien. Hier liggen denk ik ook hele mooi kansen want ze worden vaak vergeten.
De laatste cijfers over 2018 zijn op dit moment (januari 2019) nog niet bekend. Dit onderstaande overzicht geeft echter mooi het verschil, en vooral de groei, weer tussen Facebook en Instagram: Nederland en Wereldwijd. [bron SocialDutch]
- Hoe ziet het Social Media Landschap in Nederland eruit?
Eerder heb ik het complete social media overzicht van 2018 gemaakt met daarin alles wat er maar is, en dat is veel. Eind 2018 zien de cijfers er als volgt uit:
Instagram: 4,1 miljoen gebruikers | 2,1 miljoen dagelijks
Linkedin: 4,4 miljoen gebruikers | 0,5 miljoen dagelijks
YouTube: 8,0 miljoen gebruikers | 2,2 miljoen dagelijks
Facebook: 10,8 miljoen gebruikers | 7,6 miljoen dagelijks
Whats app (ook een Facebook applicatie): 11,5 miljoen gebruikers | 8,3 miljoen dagelijks
Twitter: 2,8 miljoen gebruikers | 1 miljoen actieve gebruikers
Bron: 2bfound.nl
Wat ontbreekt in dit rijtje is Pinterest (175 miljoen actieve gebruikers wereldwijd). In Nederland wordt dit kanaal zakelijk nog niet zo heel breed ingezet. In december 2018 had Ikea echter een mooie actie: Pinnen is Winnen. Het resultaat van deze actie wordt hier beschreven.
2. Facebook stories krijgen een prominente plaats
- Wat zijn Facebook stories?
Hetzelfde als de stories zoals je die ook van Instagram kent. Korte vluchtige verhalen, foto of video, die je kunt opleuken met tekst, tekeningen of afbeeldingen. Ze zijn zeer beperkt houdbaar (24 uur).
. - Wat deel je in een story?
Wat je maar wilt. De basis is dat je meer laat zien van jezelf en waar je mee bezig bent: je persoonlijke verhaal. Bekijk vooral het onderstaande filmpje van 1 minuut waarin Pelpina Tripp van Frankwatching je bijpraat over stories.
. - Wat is de trend voor 2019 met de stories?
De trend wordt (is?) dat stories veel belangrijker worden dan je nieuwstijdlijn. Het idee is zelfs dat stories voorrang krijgen boven je statusupdates. De vorm van de stories en de mogelijkheden zijn nog lang niet uit ontwikkeld. Ik ben benieuwd …
3. Hoe zit het met het organisch bereik?
- Het organisch bereik blijft afnemen
Je hebt het waarschijnlijk al gemerkt in 2018: het organisch bereik is veel kleiner geworden. In 2018 is er een omschakeling geweest binnen Facebook omtrent de berekening. Eerst lieten ze een getal zien van je bereik, dat wil zeggen dat je bericht ingeladen was in de applicatie maar dat mensen nog wel moesten scrollen in hun tijdlijn om je bericht te zien. Nu zie je nog steeds dat getal maar is de berekening anders, wel eerlijker. Ze geven nu aan hoeveel mensen het daadwerkelijk in hun tijdlijn hebben gezien. Dat verklaard de teruglopende cijfers.
. - Grote pagina dan minder zichtbaarheid: Fans vs. Volgers
Bij veel ondernemers ligt de focus op het verkrijgen van zoveel mogelijk volgers op hun zakelijke pagina. Wat je misschien nog niet wist dat hoe groter je pagina (meer volgers) hoe lastiger het is om onder de aandacht te blijven met je berichten bij je doelgroep. Facebook werkt met zogenaamde staffels, het eerste omslagpunt ligt ongeveer bij de 1000.
. - Hoe krijg je wél organisch bereik?
Afhankelijk van de branche waarin je zit is een organische groei nog wel mogelijk. Heb jij veel waardevolle content te delen waar je veel interactie mee krijgt met je doelgroep? Dan zit je goed. De twee kernwoorden zijn dus: content en interactie. Maar is dat eigenlijk niet met alles zo?
. - Bereken je eigen organisch bereik
Wil je weten hoe het met jouw organisch bereik gesteld is op Facebook? Ga dan naar deze site om hem te laten berekenen. De site kijkt naar jouw pagina in vergelijking tot vergelijkbare pagina’s (benchmarketing). Onder het kopje “Fans reached” zie je hoeveel fans je daadwerkelijk bereikt per post.
4. Pay to play = Algoritme BEAR
- Zichtbaar zijn bij je doelgroep? Dan advertenties plaatsen.
Wil je goed zichtbaar zijn en blijven bij de doelgroep met je berichten? Dan zit er niets anders op dan te adverteren. Dit advertentie algoritme heet BEAR en staat voor Bid x Estimated Action-rate x Relevant & Quolity factors.
Daar laat ik het bij, want ik kan hier niets zinnigs over zeggen. Dat laat ik graag aan de experts over zoals Sybren Smith (zie ook mijn laatste punt van dit artikel).
. - Het gaat niet alleen om geld, ook waarde van advertentie
Gelukkig gaat het niet alleen om het geld maar ook om de waarde van je advertentie. Zoals tekst, afbeelding en vooral de relevantie voor je doelgroep. Dat kun je zelf als geen ander goed inschatten. Helaas is het wel zo dat je advertentie om de gekste dingen kan worden afgekeurd, vandaar dan ook die expert.
. - Laat het een expert doen
Ik weet hoe advertenties werken, wat het traject is en wat je moet instellen. Maar dat is allemaal theorie. Het is niet mijn vakgebied en als ik iets wil bereiken dan laat ik dit een expert doen die precies weet aan welke knoppen hij moet draaien. Scheelt mij een hoop ergernis, tijd en vooral heel veel geld. Daarna weet ik dat als ik het een expert laat doen ik er resultaat uit krijg en als ik het zelf doe is dat nog maar de vraag.
Kortom …
De belangrijkste Facebook trends in 2019 en die voor jou van waarde zijn:
- Maak waardevolle content (altijd en overal).
- Wees sociaal en ga interactie aan.
- Wees jezelf (doe je online niet anders voor dan offline), voer geen toneelstukje op in stories.
- Wees actief op de kanalen waar je doelgroep zit, dus niet alleen op Facebook.
- Schakel een expert in als je echt resultaat wilt m.b.t advertenties.
Trouwens, als je waardevolle content wilt maken met resultaat dan schakel je mij natuurlijk in als expert, dat lijkt mij duidelijk 🙂