Dé ideale blog frequentie, die ontstaat langzaam.
Kopieren wat iemand anders doet heeft namelijk geen zin.
Je kunt het wel gebruiken als leidraad maar uiteindelijk werkt je eigen systeem het allerbeste.
Omdat verschillende factoren een rol spelen.
Daarom zal ik nooit zeggen hoe je iets moet doen.
Wel hoe je iets kunt doen.
Want als je verschillende mogelijkheden weet kun je de beste oplossing vinden die voor jou werkt.
Jouw ideale blog frequentie.
Hoe een verkeerde blog frequentie een blok aan het been werd
Zo ken ik een ondernemer die vol goede moed begon met haar blog.
Elke week moest er een artikel komen.
In de agenda werd ruimte gemaakt en gedurende de week was ze in haar hoofd al bezig met de inhoud.
Op vrijdagochtend ging ze aan de slag, zondagavond een laatste keer nalezen en op maandag ging hij live.
Dat ging 3 weken goed.
Want de eerste afspraak op vrijdagochtend werd gemaakt, het kon niet anders.
Klanten gaan voor.
Het blogartikel werd nu op donderdagmiddag geschreven.
Eén keer moest kunnen dacht ze.
De week erna gebeurde hetzelfde, dezelfde afweging en ook dit keer kon het niet anders.
Alleen kon ze nu niet schuiven naar de donderdag, dan maar op zaterdag aan het werk.
Want maandag moest het artikel echt live.
Na een tijdje was het “schuiven” de regelmaat geworden i.p.v. de uitzondering.
Het artikel werd een blok aan haar been en elke week zag ze er meer en meer tegenop.
Daardoor blokkeerde er ook van alles.
De inspiratie was weg en het ging steeds moeizamer.
Kortom de frequentie van 1 keer per week een blogartikel publiceren was gewoon niet haalbaar.
De oplossing voor deze ondernemer lag heel erg voor de hand, alleen zag ze dit zelf nog niet.
Daar kom ik verderop in dit artikel op terug.
Geen tijd om te lezen? Pin nu, lees later.
Bepaal de ideale blog frequentie a.d.v. de tijd die je wilt én kunt vrijmaken
Wees realistisch in de tijd die je per week hebt.
Verdeel de tijd onder in aan je bedrijf werken en in je bedrijf werken.
Zoek daarin de juiste balans.
Wees ook realistisch in je eigen kunnen.
De ene persoon heeft aan een uur voldoende terwijl iemand anders een halve dag doet over het maken van een artikel (de promotie nog even buiten beschouwing gelaten).
Als je dan 1 per per week wilt publiceren dan is dat best een groot gedeelte van je week.
Maak een grove planning van je werkzaamheden gedurende de week.
Bedenk welke terugkerende vaste activiteiten je hebt en hoeveel tijd je er aan moet besteden (sommige zaken moeten gewoon, is geen kwestie van willen).
De rest van de tijd is flexibel.
Dit geeft ruimte voor afspraken met klanten en onverwachte (zakelijke) gebeurtenissen.
Wordt deze tijd niet ingevuld dan heb je opeens alle ruimte voor zaken waar je normaal niet aan toekomt, zoals bijvoorbeeld vooruit werken!
Maar veel bloggen is toch juist goed?
Zorgt voor een groter bereik?
Als je kijkt naar zoekmachines dan is dat helemaal waar.
Want die waarderen websites met veel nieuwe content hoger.
Maar een blogartikel maak je in eerste instantie toch echt voor een lezer.
Kijk eens naar jezelf.
Hoeveel informatie op internet neem jij tot je op een dag?
Wat kun je aan?
Wanneer is het teveel?
Niemand verwacht van jou dat je elke dag met een nieuw artikel komt.
Je bent ondernemer en hebt een blog voor de binding en interactie met jouw doelgroep.
Je bent geen nieuwssite.
Het verwachtingspatroon is dus heel anders.
Waar is jouw doelgroep blij mee?
Misschien met 1 artikel per week maar dat kan ook heel goed 1 keer per 2 weken of zelfs per 3 weken zijn.
Afhankelijk van het artikel dat je maakt.
Als het inhoudelijk een heel goed stuk is, waar je lezer echt wat aan heeft, dan is een lagere frequentie geen enkel probleem.
Dan komen je lezers wel terug omdat ze weten dat je kwaliteit geeft.
Kwaliteit versus kwantiteit
Je frequentie heeft ook alles te maken met de inhoudelijke kwaliteit.
Liever minder publiceren maar van goede kwaliteit dan andersom.
De beloning is groter.
Want goede artikelen zorgen voor terugkerende bezoekers.
Zorgt voor meer interactie.
Zorgt ervoor dat je artikel meer shares en likes.
Dit alles ziet een zoekmachine als Google ook.
Daarvoor zal hij jou belonen door een betere ranking.
Als je zorgt voor een vaste regelmaat die je goed kunt volhouden dan is dat de beste methode.
Voor jou.
Voor je lezer.
Voor zoekmachines.
Bloggen vereist een lange adem.
Want het duurt even voordat je een goede basis hebt.
Maar als je dit weet vol te houden dan is het echt meer dan de moeite waard.
Knip je werkzaamheden voor een nieuw blogartikel op in twee stappen
Dan kom ik nog even terug op de ondernemer die tegen haar grenzen aan liep bij het 1 keer per week publiceren.
Heel erg voor de hand ligt om het schema aanpassen.
Naar een keer in de twee weken publiceren.
Dat geeft ruimte en lucht.
Voor haar voelde dat in eerste instantie als falen.
Omdat een keer per week niet lukte.
Ze was heel streng voor zichzelf.
Herkenbaar maar onnodig.
Ruimte en lucht werden ook gecreëerd door de volgende methode:
-
Week 1: Idee en ruwe uitwerking – 2 uur
Het artikel wordt in ruwe vorm opgezet en uitgewerkt.
Titel, eerste alinea, tussenstukken, samenvatting, conclusie en call to action.
Alles staat erin maar niet perfect. -
Week 2: Redigeren en publiceren – 2 uur
Deze week ga je bijschaven: schrappen, aanvullen en aanpassen.
Het zoekwoord voor de SEO wordt verwerkt en de nodige links worden aangebracht.
En natuurlijk een of meerdere leuke en relevante afbeeldingen erbij (of video, lees ook Blog trends voor 2018 ).
Door de werkzaamheden op te knippen in twee stukken wordt het allemaal minder zwaar.
Door afstand te nemen wordt het artikel uiteindelijk alleen maar beter.
Nog een ander voordeel.
Stel dat je opeens ruimte in je agenda hebt, dan kun je vooruit werken.
Je hebt een idee en maakt daar een ruwe uitwerking van.
De rest komt later wel.
Zo bouw je langzaam een voorraad op.
Pas dan vervolgens wel op dat je niet gelijk je blogfrequentie omhoog gooit want dan zet je jezelf weer vast.
En dat is nu juist niet de bedoeling.
Voor de ondernemer in kwestie was deze frequentie én manier van werken een uitkomst.
Want 2 uurtjes had ze altijd wel ergens, die waren makkelijk in te plannen.
Gevolg was dat het ging “stromen”.
Genoeg inspiratie en altijd artikelen op voorraad.
Alle stress en druk waren weggevallen.
De mooiste beloning was echter de reactie die ze kreeg van een lezer per mail.
Dat haar artikel echt wat in gang had gezet en ze daar dankbaar voor was.
Voor de ondernemer een extra bevestiging dat ze op de goede weg was en een grote stimulans om door te gaan.
De ideale blog frequentie, samenvattend
De ideale blog frequentie voor jou is als:
- Je de werkzaamheden realistisch per week kunt uitvoeren.
- Je waardevolle artikelen maakt die echt een toegevoegde waarde hebben voor je lezer.
- Je het vol kunt houden over een langere periode.
En verder:
- Zoek naar je eigen juiste balans.
Speel ermee net zolang totdat het goed voelt. - Geef niet te snel op want een gewoonte ontwikkelen duurt even.
Lees ook het artikel Bloggen als gewoonte, zo doe je dat. - Knip werkzaamheden op om het overzichtelijk te maken en jezelf meer lucht te geven.
Zoals het opknippen in twee stappen: week 1 voor het idee en de ruwe uitwerking en week 2 voor het redigeren en publiceren.
Wil jij jouw ideale frequentie bepalen? Precies weten wat je wanneer moet doen? Laten we samenwerken.