Social Media Strategie in 6 Stappen
Content maken kan iedereen: een blogartikel, een post op social media of een nieuwsbrief sturen. Een ander verhaal wordt het als je er echt iets mee wilt bereiken, dan kom je niet onder een strategie uit. In dit artikel beschrijf ik 6 eenvoudige stappen voor het opzetten van je social media strategie.
Social Media Strategie in 6 Stappen
= Stap 1: bepaal je doel =
Als je mij volgt en de artikelen leest die ik maak dan zal deze eerste stap geen verrassing zijn. Het hebben van een doel en hierop alles afstemmen is het allerbelangrijkste, daar leg je je focus op.
Wat is een goed doel voor je social media strategie?
Vaak wordt er als eerste geroepen “Ik wil veel meer volgers op Facebook”.
Belangrijker is de vraag, wat wil je met deze volgers? Wat heb je hieraan? Een duidelijker doel is:
“Ik wil de aankomende maand 100 nieuwe volgers op Facebook die zorgen voor meer verkeer naar mijn website.”
Dan ben je er nog niet, want wat moeten ze op je website doen?
De duidelijkste omschrijving is:
“Ik wil de aankomende maand 100 nieuwe volgers op Facebook die zorgen voor meer verkeer naar mijn website zodat mijn gratis e-book 25 keer gedownload wordt en mijn e-maillijst groeit.”
Door het doel zo te omschrijven weet je ook welke acties je moet ondernemen om er voor te zorgen dat dit doel daadwerkelijk gehaald wordt:
- Je moet aan publiciteit doen om te zorgen voor 100 nieuwe volgers.
- Je maakt onderscheid tussen betaalde en organische berichten.
- De call to action in je post moet leiden naar je website / artikel.
- Op je website en in je artikel wordt je e-book duidelijk aangeboden.
- De route na de inschrijving moet op orde zijn zodat je connectie houdt met je potentieel nieuwe klant (lees: je e-mailmarketing moet op orde zijn).
Dit is dus een heel ander verhaal dan even een leuk berichtje plaatsen op Facebook.
= Stap 2: Wat is jouw unieke expertise? =
Hoe beter je weet waarin jij uniek bent hoe beter je jezelf laat zien en vooral hoe beter mensen je herkennen. Want datgene wat jou uniek maakt blijft hangen, dat wordt onthouden. Stem daar je berichten op af.
Zo zijn er ik weet niet hoeveel blogexperts en blogcoaches. Wat mij uniek maakt is dat ik werk met Bloggen Met en Zonder Tekst. Tekst is maar een klein deel van alle contentvormen die er zijn. Het bedenken en maken van content loopt als een rode draad door mijn 25-jarige carrière. Wat voor een achtergrond je ook hebt, wat voor een soort informatie je ook wilt delen met jouw doelgroep, hoe specialistisch dit ook is … ik weet met een snelle frisse blik altijd creatieve (en realistische) oplossingen te bedenken.
Waar ben jij uniek in?
Dat hoeft niet persé iets groots te zijn maar wel iets onderscheidends t.o.v. de rest.
= Stap 3: Wie is je publiek? =
Zichtbaar zijn op social media is belangrijk, maar nog belangrijker is om zichtbaar te zijn bij de juiste mensen: jouw doelgroep. Dat komt er ook op neer dat niet iedereen jouw posts even leuk of nuttig vindt. Dat is niet erg, datzelfde geldt voor negatieve reacties.
Wie is wel jouw publiek?
Hoe beter je dit in kaart brengt m.b.v. een persona hoe beter je berichten aansluiten en vooral aanspreken:
- Wat zijn de demografische gegevens?
(naam, woonplaats, leeftijd, beroep, e.d.) - Wat zijn zijn of haar interesses en hobbys?
- Wat zijn zijn of haar specifieke vragen, problemen en behoeften?
- Wat zijn favoriete merken?
- Welke (social) media gebruiken ze voornamelijk?
- Welke tijdschriften, kranten, websites, films e.d. kijken ze?
- Welke contentvormen spreken aan bij jouw doelgroep?
- e.d.
= Stap 4: Zet jezelf neer als merk =
Maak jezelf niet klein en zet jezelf neer als merk, of je nu zelfstandig, in een klein team of in een groot bedrijf werkt. Jezelf neerzetten als merk doe je op de volgende manieren:
- Tone of voice.
- Schrijf op een manier zoals je ook offline spreekt tegen je klanten.
- Gebruik woorden die jouw doelgroep ook gebruikt.
- Zorg voor een herkenbare beeldtaal denk aan kleur, typografie, fotografie keuze, e.d.
- Kies voor een duidelijk beeldelement (logo) waardoor je opvalt.
- Kies een paar contentvormen die bij jou en je bezoekers passen. Bijvoorbeeld video, podcast, infograhic, prentenboek, checklist, stappenplan, interactieve afbeelding, e.d.
.
- Kies herkenbare categorieën, thema’s en onderwerpen.
Laat dit naadloos aansluiten bij de bestaande behoeften.
. - Wees consistent.
Consistentie in je uitingen dragen bij aan je professionaliteit, geloofwaardigheid en geven vertrouwen.
= Stap 5: Kies de juiste kanalen en vorm =
In de derde stap heb je gekeken wie je publiek is en waar hij zich bevindt. Kies de social media kanalen waar hij aanwezig is. Maak berichten die aansluiten bij het kanaal en die de juiste tone of voice bevatten.
Het werkboek, dat je gratis hieronder kunt aanvragen, gaat je daarbij helpen.
Op Instagram zijn de stories belangrijk, dit wordt ook het geval op Facebook (zie ook de Facebooktrends van 2019). Op Pinterest en Instagram zijn de hashtags belangrijk, op Facebook niet.
Video is van belang op zowel Facebook en Linkedin (voor kijkers en het algoritme).
Verschillende soorten content deel je op diverse kanalen waardoor je je kansen verspreid. De kans dat jouw doelgroep je ziet wordt vele malen groter. Daarom ben ik zo’n voorstander om meer te doen met de artikelen die je al hebt:
- Een tekstueel artikel.
- Een video.
- Een podcast.
- Een infographic.
Lees ook het artikel “Meer met minder: nieuw is niet altijd beter” of bekijk de special “Creatieve visuelecontent voor je blog“.
Je kunt content delen en hopen op organische groei maar betaalde content (m.b.v. advertenties) is ook heel goed mogelijk. Dit hangt weer helemaal af van het doel dat je bepaald hebt in de eerste stap.
= Stap 6: Meten is weten =
De enige manier om te weten of hetgeen je doet bijdraagt in het behalen van je gestelde doel, is kijken naar de cijfers (er zijn trouwens ook visuele manieren om te kijken naar je cijfers maar dat is een ander verhaal)..
Je hebt jezelf een doel gesteld:
Ik wil de aankomende maand 100 nieuwe volgers op Facebook die zorgen voor meer verkeer naar mijn website zodat mijn gratis e-book 25 keer gedownload wordt en mijn e-maillijst groeit.
Je knipt je doel op in kleinere stappen:
- Een maand is 4 weken: 100 nieuwe volgers, 25 downloads.
- Je bepaalt de acties per week: 25 nieuwe volgers, 10 downloads
- Je bepaalt de actie per dag: aantal berichten.
Tussentijds kun je zien of je je doel haalt.
Richt je je de eerste week alleen op organische groei en merk je dat het niet loopt zoals je wilt? Dan zet je een betaalde advertentie in, je hebt nog 3 weken om deze te finetunen.
Kleine stappen zorgen voor overzicht en voor een positief gevoel: vier je successen.Daarnaast kijk je ook welke artikelen heb goed doen op je website, daar is behoefte aan. Doe hier meer mee. Kijk ook naar de statistieken van je social media kanalen, welke berichten doen het goed? Waar ligt dit aan?
Social Media Strategie in 6 Stappen samengevat
Kort samengevat komt het hier op neer:
- Bepaal je doel.
- Bedenk wat jouw unieke expertise is.
- Breng je publiek goed in kaart.
- Zet jezelf neer als merk.
- Kies de juiste kanalen en vorm.
- Meet en stel bij.
> Wil jij aan de slag met een goede content- en social media strategie?
> Van strategie, planning tot aan contentcreatie?
> Wil je ook weten op welke manier je je funnel, webinar en/of online training hierop laat aansluiten?
> Wil je on- en offline met elkaar verbinden met dezelfde soort content?
Vraag een vrijblijvend gesprek aan om de mogelijkheden te onderzoeken.
Stuur mij een mail (yolanda@succesvol-bloggen.nl) , bel (06 41 38 74 86) of stuur een bericht.
It will never be perfect.
Make it work.