De juiste manier van bloggen, bestaat die wel?
De enige juiste manier is als je een artikel maakt die iets met jou doet én waar lezers zich door aangesproken voelen. Er zijn vele regeltjes, manieren, feiten en waarheden die handig zijn en die er voor zorgen dat je blog artikelen beter gevonden en gelezen worden. Allemaal waar. Maar is dat de essentie? Daar gaat dit artikel over.
Als je nu teleurgesteld bent en had verwacht een lijst te vinden met hoe “het” moet, onderaan dit artikel krijg je alsnog die lijst. Met links naar verdiepende artikelen.
Dit artikel is eerder gepubliceerd op 20 december 2017 en is volledig geoptimaliseerd.
De essentie van het hebben van een blog, 2 redenen
De eerste belangrijke reden om te bloggen als ondernemer: je wilt (nieuwe) klanten. Met een blog zorg je dat je continue zichtbaar bent met jouw expertise. Je zorgt voor herkenning, jouw potentieel nieuwe klanten leren je kennen. Het werkt zeer drempelverlagend waardoor de stap om contact op te nemen een stuk kleiner is.
Wie weet herken je dit ook wel.
Je bent op een evenement of bijeenkomst en iemand stapt met veel enthousiasme op je af. Tijdens de begroeting komt die persoon er achter dat zij je alleen online kent en helemaal nog niet in het echt. Het ijs is al snel gebroken, er zijn genoeg aanknopingspunten voor een gesprek want zij weet wat jij doet. Doordat zij jou volgt weet jij waar haar interesse ligt. Voor je het weet heb je een geanimeerd gesprek.
Dat gevoel, dat mensen jou al een beetje kennen en zomaar op je afstappen wil je toch ook?
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het heel leuk is. Zeker als je de opmerking krijgt “Je bent in het echt precies hetzelfde als online”. Dat is in mijn ogen de tweede essentie: jezelf zijn en blijven. Deel jouw kennis, visie, mening, ideeën, kijk op de wereld, e.d. zoals je ook in real life doet. Dan wordt het bloggen ook een stuk makkelijk. Omdat je je verhaal vanuit je eigen authenticiteit vertelt.
Online werkt dat trouwens net zo. Als iemand je al een tijd volgt via een blog en social media dan ontstaat er makkelijker een gesprek. De drempel is laag. De verbinding is zo gelegd.
Waarom is dat belangrijk? Je wilt toch (nieuwe) klanten? Daarom dus.
Maar ga een gesprek wel altijd aan vanuit écht oprechte interesse en niet vanuit een verkoopgevoel. Dat werkt niet.
Wat is voor jou de juiste manier van bloggen?
Er is, zoals gezegd, niet één juiste manier. Ja natuurlijk er zijn blogstructuren, sterke woorden, zinnen en nog veel meer maar daar heb ik het nu even niet over. De juiste manier is de wijze van bloggen die bij jou, bij je bedrijf en bij je bezoekers past. Als het werkt dan werkt het. Dat gaat niet van vandaag op morgen, dat heeft tijd nodig.
De juiste manier van bloggen voor jou is vooral eerst weten wát je wilt vertellen. Wat is het punt dat je wilt maken? Als bezoeker stel ik mij de volgende vragen:
- Wat moet ik er mee?
- Wat haal ik eruit?
- Hoe brengt het mij verder?
Als ik dit huidige artikel analyseer dan zitten daar de volgende punten in:
- De essentie: Laten zien dat er niet één juiste manier is van bloggen. Weg met die onzekerheid.
- Wat moet ik ermee als lezer: Bevestiging dat meerdere wegen naar Rome leiden.
- Wat haal ik eruit: Dat het allemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. Doe het gewoon.
- Hoe brengt het jou verder: Door:
* Als je niet tevreden bent met je resultaat je actie moet ondernemen, het komt niet vanzelf.
* Als je nog moet beginnen dat het een kwestie is van doen en niet wachten totdat je alles perfect beheerst (wat dat dan ook mag zijn).
De enige juiste manier van bloggen: gewoon doen. Een aantal handvatten die je helpen.
Het klinkt simpel en zo is het ook, doe het gewoon.
Hier komen toch wat handvatten want ik weet dat je dit wilt horen.
- Begin vandaag en niet morgen.
Uitstelgedrag leidt tot niets. Door het te doen ontstaat er routine wat het allemaal veel gemakkelijk maakt. - Een artikel is geen boek, het hoeft heus niet zo lang te zijn.
400 woorden, 1000 of zelfs 2000 woorden? Als het waardevol is én je doet je bezoeker er een plezier mee: doen. - Wees consequent en hanteer een vaste frequentie.
Elke twee weken een artikel zijn al 26 artikelen per jaar! Hoera voor je online zicht- en vindbaarheid! Maar ook terugkerende bezoekers, want jij bent betrouwbaar.
Lees ook: Nooit meer Hapsnap bloggen. Maak een plan! - Maak het jezelf makkelijk: werk een uur in focus aan de ruwe versie.
Maak het op een andere dag af in nog een uur. Overzichtelijk toch? Knip het op en maak het behapbaar. Met kleine stapjes kom je ook vooruit. - Kies onderwerpen waar echt behoefte aan is bij jouw ideale klant.
Dan stop je geen tijd in artikelen die niets opleveren, zonde van je energie. - Wees niet bang voor het maken van fouten (lang leve de online wereld want alles is direct aan te passen).
Je hebt fouten en fouten. Lees ook: De angst om taalfouten te maken. - Wees niet bang om je verhaal te vertellen.
Ook als je weet dat anderen een andere mening of standpunt hebben. Durf jezelf te zijn, dan trek je ook de juiste klanten aan. - Wees niet bang om je verhaal ánders te vertellen.
Kijk verder dan alleen tekst, zet alle andere presentatievormen ook in: plog, vlog, infographic, uitlegvideo, animatie, podcast, prentenboek, interactieve afbeelding … en nog veel meer! - Wees creatief, maak het leuk!
Voor jezelf én voor je bezoeker. - Zorg dat je artikel goed leesbaar is.
Lees ook het artikel: Je blog op een mobiel: 7 leesbaarheid tips. - Zorg voor een goede SEO.
Wees zichtbaar in de zoekresultaten van Google. - Kijk niet naar de tijd en energie die je erin stopt maar naar hetgeen het je oplevert.
Groter netwerk, online zicht- en vindbaarheid, potentieel nieuwe klanten en vooral heel veel materiaal waar je nog veel meer mee kunt doen. Zoals het ook gebruiken voor je social media, een e-book, gratis weggever, een webinar en zelfs voor een online training. Dan is het gelijk een heel ander gevoel. Dat leidt naar het allerlaatste punt: - Heb geduld.
Bloggen is niet voor de korte termijn maar wel voor de lange termijn.
De juiste manier van bloggen is ook artikelen maken die aansluiten bij het doel dat je jezelf hebt gesteld.
Dat is de allereerste vraag die je jezelf moet stellen, wat wil je met je blog bereiken?
Een voorbeeld.
Stel je bent fotograaf en naast het maken van trouwfoto’s ga je je ook richten op het maken van babyfoto’s. Dit laatste is een nieuwe ontwikkeling en je wilt dat het bekend wordt. Zichtbaarheid bij bestaande maar ook bij potentieel nieuwe klanten is je doel. Artikelen die je maakt staan hier dus in dienst van.
Ander voorbeeld.
Je bent een coach die vrouwen helpt bij het voorkomen van een burn-out. Jij hebt hier jarenlange ervaring in en je hebt reeds vele vrouwen succesvol geholpen. Je praktijk loopt goed maar je wilt meer jonge vrouwen aanspreken, in de leeftijd van 25 – 30 jaar. Dat is nieuw, die kennen jou nog niet. Je stelt jezelf als doel dat je met nieuwe artikelen minimaal 3 kennismakingsgesprekken per maand wilt hebben.
Wat je ook voor een ondernemer bent: blijf bij je onderwerp en je doel.
Dus ga geen blog artikelen maken over leuke vakantiebestemmingen als dit verder niets met jouw vakgebied te maken heeft (uiteraard is er altijd wel een creatieve invalshoek te verzinnen maar je snapt wat ik bedoel).
De juiste manier van bloggen: een lijst met handige links die je verder helpt
Zoals aan het begin van dit artikel beloofd: een handige lijst met links die je helpen het op de juiste manier aan te pakken.
- De basis = Blogdoelen: waarom je ze nodig hebt.
- Frequentie = Bloggen als gewoonte, zo doe je dat.
- Soort blogpost = 9 Succesvolle artikelen.
- Inhoud = Hoe zorg je voor een overtuigende blog?
- Inhoud: 9 tips voor een beter blog.
- Schrijven = Omgekeerde piramide: schrijven van een webtekst.
- Je verhaal anders vertellen = 7 voordelen van een infographic.
- Trends = Blogtrends voor 2018. (gelden ook voor 2019)
- Promotie = Je blog verspreiden gaat sneller dan je denkt.
Een mooie start lijkt mij.
Wil je weten hoe jij op de juiste manier gaat bloggen?
Verschillende blog structuren, schrijven, sterke woorden en titels, verschillende manieren om een verhaal te vertellen, e.d. Dit is allemaal te leren. Net zoals dat je van één enkel artikel wel 5 verschillende artikelen kunt maken. Waardoor je een nog groter publiek bereikt, zonder al teveel moeite.
Maar wat, hoe en de manier waarop, dat is een kwestie van aanvoelen. Je eigen authentieke verhaal vertellen waardoor je bezoekers aan je bindt. Hierdoor krijg je nieuwe klanten, dat is uiteindelijk waarvoor je als ondernemer blogt. Als je dat bereikt doe je het goed. Dan is dat de juiste manier.
Er zijn verschillende trainingen die je kunt volgen, in een groep of 1-op-1. Liever een andere aanpak? Neem dan contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.
Geen tijd om te lezen? Pin nu, lees later.