Wat is je blog promotie strategie bij een geoptimaliseerd artikel?
“Een bestaand blog artikel optimaliseren en dan als nieuw publiceren? Kan dat wel?”
Natuurlijk, waarom niet?
“Ja maar dat heeft iedereen toch al gezien?”
Dus jij denkt dat iedereen alles van jou ziet, lees én onthoudt?
Lees vooral verder …
Hoe werkt promotie eigenlijk?
Wat is promotie? Wikipedia geeft als definitie:
Promotie is een onderdeel van de marketingmix, wat weer een onderdeel is van het bredere marketing. Promotie moet niet worden verward met reclame, dat enkel het ter kennis geven van een promotie door middel van televisiecommercials, internet, radio en bladen inhoudt. Reclame is echter wel een vorm van promotie.
Wat is de marketingmix waar promotie een onderdeel van uitmaakt? Dit artikel van Intemarketing legt het kort en bondig uit: Promotie / Promotiemix.
Wat is Blog promotie?
Voor mij betekent het dat je je blog in zijn geheel en een blog artikel in het bijzonder onder de aandacht brengt bij een specifieke groep mensen: jouw doelgroep. Deze groep heeft behoefte aan deze informatie, dat weet je. Het doel is om bestaande klanten extra van dienst te zijn en potentieel nieuwe klanten aan te trekken.
Promotie is niet vies, is geen reclame en geen verkoop. Je brengt iets onder de aandacht waar behoefte aan is. Jij neemt zelf het initiatief. Actie dus.
SEO is passief. Mensen geven een zoekopdracht in bijvoorbeeld Google en komen vervolgens op jouw pagina omdat dit het beste aansluit bij hun zoekvraag.
Als je de intentie hebt om mensen te helpen met waardevolle informatie, zit je goed. Dat voelt ook heel anders dan als je iets wilt verkopen. Wees dus niet bang om artikelen, ook oudere, onder de aandacht te brengen.
Geen tijd om te lezen? Pin nu en lees later.
Hoe zit het met blog promotie van een artikel dat je al eerder gepubliceerd hebt? Wat is de blog promotie strategie?
Kun je zomaar een ouder blog artikel opnieuw onder de aandacht brengen?
Ja natuurlijk!
Zolang de informatie nog steeds waarde geeft en klopt zeker doen!
Als je deze minitraining de afgelopen tijd gevolgd hebt, weet je hoe je extra waarde gaat toevoegen:
- Je hebt een (beter) zoekwoord gekozen.
- Je hebt de SEO geoptimaliseerd.
- Je hebt je artikel inhoudelijk een upgrade gegeven.
- Je hebt relevante interne en externe links toegevoegd.
- Je hebt een perfecte titel bedacht die beter aansluit en meer kliks geeft.
- Je hebt je beeldmateriaal geoptimaliseerd.
- Je hebt een perfecte call to action toegevoegd.
- Je artikel valt onder de juiste categorie en heeft de juiste tags op je website.
Kortom je bent klaar. Het artikel gaat opnieuw live en wordt wereldkundig gemaakt (ja ik denk groot). Je gaat hem OPNIEUW verspreiden op diverse manieren en kanalen. Behandel het artikel alsof hij NIEUW is:
- Verspreid hem onder je warme contacten, je nieuwsbrief.
- Maak posts voor diverse social media kanalen.
- Vertel erover in een Instastory.
- Geef een Facebook live.
- … doe alles wat je normaal ook doet bij een geheel nieuw artikel.
Bang dat je in herhaling valt? Niet doen.
Want de kans dat iemand je oude artikel al gelezen heeft, of zelfs onthouden, is klein. Zelfs als dit het geval is, wat dan nog? Je hebt hem helemaal geoptimaliseerd waardoor hij juist weer extra waarde heeft gekregen. Oók voor mensen die het misschien al gelezen hebben.
Is het opnieuw publiceren van een ouder artikel niet “vals spelen”?
Dat gevoel van “vals spelen” zit tussen je oren. Klinkt hard maar zo is het.
Het is heel gebruikelijk om oudere artikelen, die echt van waarde zijn, te optimaliseren en opnieuw te publiceren. Kijk maar eens goed naar ondernemers die heel vaak blog artikelen onder de aandacht brengen. Zij schrijven heus niet elke dag 2 nieuwe artikelen. Nieuw wordt afgewisseld met “oud”. Hierdoor blijf je continue met je kennis zichtbaar zonder al te veel moeite.
Hoe gaat Google hiermee om?
Als jij hetzelfde artikel opnieuw uitbrengt op een nieuwe datum dan is er geen enkel probleem. Dit kun je gewoon in WordPress doen (de publicatiedatum aanpassen). Wel zo netjes is het om bovenaan het artikel een melding te geven. Bijvoorbeeld “Dit artikel is eerder gepubliceerd in Januari 2015. Hij is volledig geoptimaliseerd en voorzien van nieuwe content.”
Voorbeeld van een blog promotie strategie. Een artikel dat geoptimaliseerd, opnieuw gepubliceerd én gepromoot is
Een paar jaar geleden heb ik een blog artikel gemaakt over “Mindmap” Hoe, Wat en Waarom“. In mijn Google Analytics zag ik dat dit een van de artikelen is die goed gevonden wordt op Google. Dit was dus het juiste artikel om te optimaliseren.
Tekstueel heb ik het artikel aangepast, de SEO kon beter, ik heb een podcast toegevoegd, een externe video die een toegevoegde waarde geeft en tot slot een stappenplan gemaakt. Dit artikel heb ik op een nieuwe datum gepubliceerd en vervolgens op mijn social media kanalen én onder mijn warme contacten verspreid. Gevolg is dat het artikel nog beter gevonden en gelezen wordt. Hij kan weer even mee, tot een volgende update.
Gratis werkboek om aan de slag te gaan met jouw Blog promotie strategie
Wil je aan de slag met blog promotie maar weet je niet goed waar te beginnen? Onderstaand werkboek helpt je. Je leert precies wat je op welk kanaal plaatst. Een invulbaar digitaal werkboek waar je zo mee aan de slag gaat.
Het werkboek staat in de Freebies / BlogBieb van Succesvol Bloggen, schrijf je hieronder in en krijg direct toegang!
;
De twaalfde stap uit deze mini training: checklist om nooit meer iets te vergeten
In de twaalfde stap, en laatste stap, krijg je een handige checklist waarmee je direct een ouder blog artikel gaat optimaliseren. Heb je geen ouder blog artikel? Dan gebruik je het om een nieuw artikel zo goed mogelijk te maken.
12 artikelen vormen samen een complete gratis mini training!
Dit is het elfde artikel uit de mini training “Oude blog artikelen nieuw leven inblazen”. In 12 stappen leer je precies wat je moet doen om meer te halen uit oude blog artikelen. Dit is wat er aan de orde komt:
- Welke artikelen geef je een update?
- Het optimaliseren van je artikel. hoe doe je dat?
- Geef je blogartikel een upgrade. Hoe? Zo!
- Hoe optimaliseer je je blogartikel (opnieuw) voor SEO? Met deze 5 stappen!
- Hoe bedenk je de perfecte titel? Met deze 5 titelformules!
- Hoe goed beeldmateriaal zorgt voor meer lezers
- Hoe en waarom leg je verbinding tussen blogartikelen onderling?
- 5 Tips voor de perfecte call to action.
- Waarom categorieën en tags gebruiken in je blog?
- Hoe maak je succes meetbaar? Door je resultaten vast te leggen?
- Maak het openbaar: blogpromotie. (huidige artikel)
- Handige checklist om nooit meer iets te vergeten.
Wil je niets missen? Schrijf je in en je ontvangt alle artikelen gratis in je mailbox. Als super extra bonus ontvang je ook elke maand een GRATIS Freebie waarmee je je blog nog beter maakt.