5 Tips voor de perfecte call to action
5 Tips voor de perfecte call to action, zodat je bezoekers doen wat je hoopt dat ze doen. Als lezer denken we dat we een eigen keuze hebben maar stiekem worden we gestuurd. Het zijn vaak kleine signalen die zorgen dat we ergens op klikken (of juist niet als het te vaag is). De 5 tips in dit artikel gaan je zeker helpen.
Deze tips zijn toepasbaar voor zowel oudere als nieuwe blogartikelen. Want een perfecte call to action moet in elke pagina zitten.
Dit artikel is onderdeel van de 12-delige mini training “Oude blog artikelen nieuw leven in blazen”. Stap voor stap leer je hoe je dit doet. Aan het eind heb je diverse oude blog artikelen geoptimaliseerd en zijn ze klaar om opnieuw te publiceren.
Onderaan dit artikel zie je alle onderwerpen die in deze mini training aan de orde komen met links naar de betreffende, reeds gepubliceerde, artikelen.
Wil je niets missen? Schrijf je in en je ontvangt alle artikelen gratis in je mailbox. Als super extra bonus ontvang je ook elke maand een GRATIS Freebie waarmee je je blog nog beter maakt. Zoals het e-book “21 frisse ideeën voor nieuwe blogartikelen”, een blog artikel stappenplan, het template “31 dagen op social media met je blog” met uitgebreide beschrijving of het e-book “9 online schrijftips voor blog artikelen die wél gelezen worden”.
Deze kans mag je niet laten liggen! Schrijf je in en als het je niet bevalt schrijf je je gewoon weer ui
De dagelijkse praktijk van de call to action
De call to action (je bezoeker aanzetten tot het nemen van een actie) zijn we gewend in websites en blogs. Maar wist je dat we er dagelijks mee geconfronteerd worden? Door hier eens echt op te letten merk je wat aanspreekt én waar je de grote kriebels van krijgt.
Ga maar eens boodschappen doen. In de supermarkt word je continue aangespoord tot een actie:
- “Nu in de bonusaanbieding.”
- “Probeer gratis deze nieuwe smaak.”
- “Profiteer alleen deze week van 7,50 euro korting.”
- “Spaar nu voor gratis pannenzegels.”
- “Niet goed? Geld terug!”
We zijn er alleen zo gewend aan geraakt dat we het niet echt meer opmerken. Tenzij we de producten nodig hebben en dan op de acties gaan letten. Zoiets werkt ook online door, in je website en blog artikelen. En niet alleen bij de verkoop van producten.
+++ DOE TIP 1: kijk tijdens het boodschappen en winkelen eens naar de call to actions om je heen. Hoe verleiden ze jou tot het maken van een aankoop? +++
Wat is een goede call to action?
Een goede call to action is heel duidelijk. Als ontvanger weet je precies wat er van je verlangt wordt. Als maker heb je daar invloed op, je kunt je bezoeker sturen. Al dan niet heel bewust. Ik weet niet of je wel eens het programma van Victor Mids hebt gezien maar daar zie je regelmatig hoe beïnvloedbaar we zijn. Dat we denken een onafhankelijke keuze te maken maar dat we vooraf al beïnvloed zijn in onze keuze. Reuze interessant vind ik dat.
Onderstaande video past helemaal bij dit thema, aanrader om te kijken!
Grote en kleine call to actions
Er zijn twee soorten call to actions.
- De grote (macro).
Dit is vaak een visuele button in een afwijkende opvallende kleur, je kunt hem niet missen. Staat prominent op de pagina (onderstaande voorbeelden ter illustratie).
Meld je hier aan voor het webinar
.
- De kleine (micro).
Deze zijn veel minder opvallend. Dit zijn bijvoorbeeld tekstuele links in je lopende tekst.
.
“Meer tips ontvangen? Lees dan ook …”
“Wil je zelf aan de slag? Dit stappenplan helpt je daarbij”
“Een eerder gepubliceerd artikel is …”
Een goede macro call to action is heel direct. Geen twijfel mogelijk wat je moet doen. Deze woorden worden vaak gebruikt:
- Doe.
- Probeer.
- Gratis.
- Hier.
- Ontdek.
- Pak.
+++ DOE TIP 2: Leg een lijstje aan met call to action buttons die je op verschillende websites tegenkomt. Varieer daar zelf mee. +++
Maak het persoonlijk
Maak de call to action persoonlijk, dat spreekt meer aan.
- “Stuur de checklist.”
- “Stuur mij de checklist.”
- “Stuur me mijn checklist” (alhoewel dat ook wel weer heel erg snauwerig klinkt, is mijn gevoel tenminste).
- “Ja, stuur mij deze checklist!” (lekker enthousiast)
+++ DOE TIP 3: Op welke manier kun jij jouw huidige call tot action persoonlijker maken? Door het hardop aan iemand te vertellen! +++
Klik hier
De “Klik hier” is een apart geval, hij is super duidelijk:
- “Klik hier om 2,50 euro korting te krijgen.”
- “Klik hier om toegang te krijgen tot de GRATIS BlogBieb.”
- “Klik hier om makkelijker te leren bloggen.”
.
Lees verder
Deze gebruik je NIET in je blogartikel om te verwijzen naar andere artikelen. Plaats liever direct de link erbij als je wilt dat iemand iets moet doen. Lees verder klinkt als een extra handeling (en dat kost moeite) en dat wil niemand.
Geen tijd om te lezen? Pin nu en lees later.
Haal het meeste uit je call-to-action
Online probeer je jouw doelgroep aan te sporen om iets te doen, zoals het klikken op een advertentie, het lezen van een artikel of het invullen van een formulier. Met een call to action (CTA) activeer je de bezoekers en laat je zien wat je van hen verwacht. Hierboven heb ik het alleen gehad over een tekstuele call to action, hoe zit het met een visuele call to action? Een button?
Een beknopt stappenplan:
- Plaats op elke pagina een CTA die duidelijk maakt wat je van je bezoeker verwacht.
Hoe duidelijker hoe beter. - Bepaal de juiste kleur van je button.
Zorg dat hij contrasterend is met de rest van je pagina.
Gebruik je geen button maar alleen tekst?
Zorg dan dat deze afwijkend is t.o.v. de rest want anders valt het niet op. - Zorg dat het verwachtingspatroon achter de button duidelijk is.
Wat gebeurd er nadat ik op de klop klik? Verderop in dit artikel vertel ik meer meer over. - Zet de button op een logische plaats neer.
- Verwijder afwijkende factoren.
- Test je button.
Niet alleen of hij werkt maar vraag aan iemand in je nabije omgeving of hij (inhoudelijk) duidelijk is én, als het een visuele button is, of hij genoeg opvalt.
+++ DOE TIP 4: Heb je een visuele call to action? Kijk door je oogharen en ontdek of hij nog steeds opvalt. Ja? Dan is hij goed. Nee? Zorg voor een sterkere afwijkende kleur. +++
Het verwachtingspatroon van een call to action
Je weet nu af van het bestaan van marco- en micro call to actions. Micro call to action zijn vaak tekstueel, dat is duidelijk. Macro call to action zijn vaak visuele buttons . Wat is het verwachtingspatroon?
- Zit ik gelijk ergens aan vast?
- Moet ik betalen?
- Wat moet ik daarna doen?
-> Is het een betaalknop vertel bijvoorbeeld dat je na klikken een formulier te zien krijgt. Na invullen en betalen ontvang je een digitale factuur in je mailbox.
.
-> Bij het aanvragen van een offerte vertel je dat het vrijblijvend is en dat je aan niets vast zit. Vertel ook hoe lang het duurt voordat je de offerte ontvangt.
.
-> Bestel je iets? Vertel wat de levertijd is en wie het bezorgd. En geef een link naar de pagina met info over retourneren.
+++ DOE TIP 5: Leuke oefening voor jou: bekijk op een willekeurige website naar de visuele knoppen en bedenk vooraf wat je denkt dat er gebeurd als je erop klikt. Klopt het verwachtingspatroon met de werkelijkheid? +++
.
De acties die jij nu kunt doen
Een blog artikel schrijf je met een bepaald doel voor ogen. Bekijk of dat doel nog steeds klopt. Misschien is het noodzakelijk om deze te wijzigen of anders te formuleren. Heb je nog geen call-to-action in je artikel staan, dan is het nu de tijd om dit alsnog te doen. Want hiermee zet je je lezers aan tot het nemen van een volgende stap. Links leggen naar aanverwante interne blog artikelen is een eerste stap. Kijk wat je verder nog wilt.
De 5 tips voor een perfecte call to action op een rij:
- Wees duidelijk.
- Maak het persoonlijk.
- Visuele button? Zorg voor een sterk afwijkende kleur.
- Zorg dat het verwachtingspatroon klopt.
- Plaats je call to actions op de juiste en meest logische plaats.
Je bent weer een stap verder naar een super blog artikel die helemaal up to date is. Er is nog iets waar je naar kunt kijken …
De negende stap uit deze mini training: Zijn je tags op orde?
In de negende stap van deze mini training kijken we naar de tags die je bij je blog artikel hebt geplaatst. Tags? Waarom? Waarom? Hoe? Dat komt allemaal aan de orde.
.
12 artikelen vormen samen een complete gratis mini training!
Dit is het tweede artikel uit de mini training “Oude blog artikelen nieuw leven inblazen”. In 12 stappen leer je precies wat je moet doen om meer te halen uit oude blog artikelen. Dit is wat er aan de orde komt:
- Welke artikelen geef je een update?
- Het optimaliseren van je artikel. hoe doe je dat?
- Geef je blogartikel een upgrade. Hoe? Zo!
- Hoe optimaliseer je je blogartikel (opnieuw) voor SEO? Met deze 5 stappen!
- Hoe bedenk je de perfecte titel? Met deze 5 titelformules!
- Hoe goed beeldmateriaal zorgt voor meer lezers
- Hoe en waarom leg je verbinding tussen blogartikelen onderling?
- 5 tips voor de perfecte call to action (huidig artikel)
- Waarom categorieën en tags gebruiken in je blog?
- Hoe maak je succes meetbaar? Door het vastleggen van je resultaten!
- Maak het openbaar: blogpromotie.
- Handige checklist om nooit meer iets te vergeten.
Wil je niets missen? Schrijf je in en je ontvangt alle artikelen gratis in je mailbox. Als super extra bonus ontvang je ook elke maand een GRATIS Freebie waarmee je je blog nog beter maakt.