Waarom categorieën en tags gebruiken?
Door categorieën en tags te gebruiken maak je het zowel je bezoeker als jezelf makkelijk. Belangrijkste reden is dat je artikelen omtrent een bepaald onderwerp met elkaar verbind. Hoe ga je te werk bij oudere én nieuwe blog artikelen? Daar krijg je antwoordt op in dit artikel.
Dit artikel is onderdeel van de 12-delige mini training “Oude blog artikelen nieuw leven in blazen: hoe en waarom?”. Stap voor stap leer je hoe je dit doet. Aan het eind heb je diverse oude blog artikelen geoptimaliseerd en zijn ze klaar om opnieuw te publiceren.
Heb je nog niet zoveel blog artikelen? Geen probleem, je kunt ook nu categorieën en tags toevoegen aan je artikel zodat je er later profijt van hebt. Je maakt het dan alleen nog niet zichtbaar voor je bezoeker.
Onderaan dit artikel zie je alle onderwerpen die in deze mini training aan de orde komen met links naar de betreffende, reeds gepubliceerde, artikelen.
Wil je niets missen? Schrijf je in en je ontvangt alle artikelen gratis in je mailbox. Als super extra bonus ontvang je ook elke maand een GRATIS Freebie waarmee je je blog nog beter maakt. Zoals het e-book “21 frisse ideeën voor nieuwe blogartikelen”, een blog artikel stappenplan, het template “31 dagen op social media met je blog” met uitgebreide beschrijving of het e-book “9 online schrijftips voor blog artikelen die wél gelezen worden”.
Deze kans mag je niet laten liggen! Schrijf je in en als het je niet bevalt schrijf je je gewoon weer ui
Verschil tussen categorieën en tags
Categorieën zijn te vergelijken met hoofdstukken. Voor een foodblog kun je bijvoorbeeld denken aan de categorieën als ingrediënten, bereiding, vlees, vis, vegetarisch …
Tags geven jou de mogelijkheid om een hoofdstuk nog wat verder uit te diepen. Of om juist artikelen met een gemeenschappelijk onderwerp / kenmerk met elkaar te verbinden. Bijvoorbeeld tags als koud, warm, voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht, fruit, …
Als je een tag (of meerdere) aan je artikel meegeeft wordt dit in WordPress automatisch een hyperlink (klikbare link). Deze staat vaak onderaan je artikel (hangt van het design van je website af).
Klik je op een tag bij een artikel dan worden alle berichten die je deze tag gegeven hebt, getoond. Dit werkt ook zo bij een tagcloud.
Categorieën verwerk je vaak ook in je menubalk, tags niet. Die staan alleen als tekstuele links in je artikel en als tagcloud in bijvoorbeeld de sidebar. Neem mijn site als voorbeeld, aan de rechterkant zie je alle tags staan en direct daaronder de categorieën. In de menubalk bovenaan zie je onder “Blog” ook weer de categorieën staan.
Waarom categorieën en tags gebruiken in je blog?
Categorieën en tags zorgen op meerdere manieren voor structuur.
- Voor jezelf om nieuwe blogartikelen te maken.
Om te zorgen dat je nieuwe artikelen evenredig over verschillende categorieën verdeelt worden. Merk je dat je bij de ene categorie veel artikelen hebt en bij de andere weinig dan is het goed om te kijken naar de oorzaak. Komt het toevallig zo uit, spreekt de categorie je niet meer aan of misschien past hij niet meer bij je huidige situatie.
. - Voor je bezoeker.
Als hij specifieke interesse heeft in één categorie hoeft hij alle andere artikelen niet te zien. Dit is alleen maar onnodige ballast. Stel ik ben vegetarisch dan hoef ik alle recepten met vlees erin niet te zien, daar erger ik mij alleen maar aan.
. - Voor zoekmachines.
Die worden “blij” van artikelen met een zelfde tag. Het is waardevol want er is kennelijk veel informatie over dit onderwerp.
Geen tijd voor dit artikel? Pin nu en lees later.
Pas op: Categorieën en Tags kunnen monsters worden!
Het is heel makkelijk om nieuwe categorieën en tags te gebruiken en aan te maken. Dat is gelijk ook de valkuil: wildgroei. Als het er teveel zijn dan slaat het zijn doel voorbij: orde en structuur geven. Mijn advies is om maximaal 7 categorieën aan te maken. Hoe minder hoe beter.
In WordPress heb je in het CMS (Content Management Systeem) een blokje staan met Tags. Hier heb je de mogelijkheid om te kiezen uit een van de meest, door jou, gebruikte tags. Hoe groter het woord hoe meer je hem gebruikt hebt.
Ik heb mijn tags één keer ingevoerd en hier kies ik steeds uit. Dit zorgt ervoor dat ik geen wildgroei meer heb. Ga eens na welke tags per categorie voor jou belangrijk zijn, voer ze in en kies hier steeds uit.
Onderstaande vide masterclass geeft je nog veel meer informatie over Categorieën en Tags, de moeite waard om te kijken.
De acties die jij NU kunt doen …
Hele simpele maar doeltreffende stappen om jouw categorieën en tags op orde te krijgen. Voor oude blog artikelen maar uiteraard ook voor nieuwe blog artikelen.
- Valt het (eerder gemaakte) artikel onder de juiste categorie?
Misschien past hij wel beter onder een andere categorie die je relatief nieuw is. Denk vanuit je bezoeker: is dit de logische plaats waar hij zoekt? - Zijn de tags die je hebt toegekend aan het artikel nog steeds relevant? Verwijder ze anders. Kun je er nieuwe aan toevoegen?
- Kijk eens naar het resultaat als je een categorie aanklikt, ben je er blij mee? Help je jouw bezoeker?
- Welk resultaat geven jouw tags? Klopt het verwachtingspatroon?
Pas wel op met het zomaar aanpassen van je categorieën. Want de url verandert dan ook. Gebruik je de Yoast Premium plug-in dan is er niets aan de hand, hij maakt automatisch een 301 redirect aan. Dat wil zeggen dat hij bezoekers doorverwijst naar de nieuwe link, zij merken er dus niets van.
De negende stap uit deze mini training: leg je resultaten vast
In de negende stap van deze mini training kijk je naar je resultaten. Wat zijn de huidige resultaten? Want door alle aanpassingen die je maakt wil je wel vooruitgang zien. Dat zie je pas als je je oude resultaten hebt vastgelegd. Elk klein succes is een reden voor een feestje!
.
12 artikelen vormen samen een complete gratis mini training!
Dit is het tweede artikel uit de mini training “Oude blog artikelen nieuw leven inblazen”. In 12 stappen leer je precies wat je moet doen om meer te halen uit oude blog artikelen. Dit is wat er aan de orde komt:
- Welke artikelen geef je een update?
- Het optimaliseren van je artikel. hoe doe je dat?
- Geef je blogartikel een upgrade. Hoe? Zo!
- Hoe optimaliseer je je blogartikel (opnieuw) voor SEO? Met deze 5 stappen!
- Hoe bedenk je de perfecte titel? Met deze 5 titelformules!
- Hoe goed beeldmateriaal zorgt voor meer lezers
- Hoe en waarom leg je verbinding tussen blogartikelen onderling?
- 5 Tips voor de perfecte call to action.
- Waarom categorieën en tags gebruiken in je blog? (huidig artikel)
- Hoe maak je succes meetbaar? Door het vastleggen van je resultaten!
- Maak het openbaar: blogpromotie.
- Handige checklist om nooit meer iets te vergeten.
Wil je niets missen? Schrijf je in en je ontvangt alle artikelen gratis in je mailbox. Als super extra bonus ontvang je ook elke maand een GRATIS Freebie waarmee je je blog nog beter maakt.