SEO optimalisatie van een blogartikel. Waarom is dit nuttig om nader te bekijken bij “ouder” blog artikel? Toen je destijds je blogartikel publiceerde was hij helemaal up to date. Qua inhoud en ook op het gebied van SEO. In de loop der tijd veranderen dingen. Wil je meer halen uit een “ouder” blogartikel dan moet je ook de SEO onder handen nemen. Optimaliseer de SEO van een ouder blog artikel in 7 stappen.
Heb je nog geen ouder blogartikel? Geen probleem, want als je wilt dat je artikel gevonden door zoekmachines moet je toch aan SEO doen. Daar zijn deze 7 stappen net zo handig voor. Deze 11 tips voor een goede SEO helpen je er ook bij.
Dit artikel is onderdeel van de 12-delige mini training “Oude blog artikelen nieuw leven in blazen”. Stap voor stap leer je hoe je dit doet. Aan het eind heb je diverse oude blog artikelen geoptimaliseerd en zijn ze klaar om opnieuw te publiceren.
Onderaan dit artikel zie je alle onderwerpen die in deze mini training aan de orde komen met links naar de betreffende, reeds gepubliceerde, artikelen.
Wil je niets missen? Schrijf je in en je ontvangt alle artikelen gratis in je mailbox. Als super extra bonus ontvang je ook elke maand een GRATIS Freebie waarmee je je blog nog beter maakt. Zoals het e-book “21 frisse ideeën voor nieuwe blogartikelen”, een blog artikel stappenplan, het template “31 dagen op social media met je blog” met uitgebreide beschrijving of het e-book “9 online schrijftips voor blog artikelen die wél gelezen worden”.
Deze kans mag je niet laten liggen! Schrijf je in en als het je niet bevalt schrijf je je gewoon weer uit.
SEO optimalisatie van een bestaand blogartikel
Zoekmachine optimalisatie, SEO, is belangrijk. Dit zorgt ervoor dat je artikel gevonden wordt door zoekmachines (dit zorgt voor een langere houdbaarheidsdatum van je artikel). De ontwikkelingen gaan snel. Daarom is het helemaal niet vreemd om goed lopende oude blog artikelen te optimaliseren zodat ze ook goed leesbaar zijn voor de huidige zoekmachines. Belangrijker nog: aan de huidige zoekmachine algoritmes.
Mensen zijn altijd actief op zoek naar informatie, kennis en naar de producten en diensten die we verkopen. Vanuit een vraag, een behoefte of een probleem. Vanuit die gedachte ga je je artikel optimaliseren. De mens staat altijd centraal. Dat doen zoekmachines ook, die spelen in op onze behoefte en zorgen ervoor dat de zoekopdrachten een zo goed mogelijk resultaat geven.
Voor Zoekmachine optimalisatie moet je de tijd nemen. Om te verwerken maar ook om resultaat te zien. Maak gebruik van een stappenplan die je steeds toepast waardoor je niets vergeet (in het laatste blog artikel uit deze training krijg je een handig stappenplan!). Op termijn ga je resultaat zien.
Optimaliseer de SEO van je blog artikel met deze 7 stappen
O.k. aan de slag!
Stap 1 – Het juiste zoekwoord gebruiken
Bij het maken van je blog artikel heb je al een zoekwoord bepaald. Nu kijk je of dit zoekwoord nog steeds goed aansluit. Dit doe je door:
- Zoekwoorden opzoeken in Google en kijken naar het aantal hits die dit geeft.
- Kijken welke suggesties Google geeft omtrent het zoekwoord.
- Kijken welke onderwerpen op de eerste pagina getoond worden met het zoekwoord.
Een andere methode is om een zoekwoordentool te gebruiken. Een tool als Google zoekwoordenplanner bijvoorbeeld (zonder een advertentie aan te maken kun je ook gebruik maken van deze tool). Kijk niet naar alle woorden waar marketingbureau’s veel geld voor betalen, daar heb je niets aan. Jij bent een heel ander soort bedrijf en hebt niets aan deze gegevens.
Geef een zoekwoord op (of meerdere!) en kijk met welke suggesties Google komt. Dat is interessant. Je ziet waar mensen op zoeken en hoe vaak. Heb je een goed zoekwoord gevonden? Gebruik deze in je artikel.
Misschien kom je erachter dat je zoekwoord nog steeds helemaal prima is, dan laat je het gewoon voor wat het is.
Waarom een nieuw kernwoord (of aanvullende woorden) gebruiken?
In de loop de tijd kan het zoekgedrag van je lezer veranderen. Zijn andere zoekwoorden belangrijker geworden die ook heel goed aansluiten bij jouw artikel. Deze zoekwoorden plaats je dan ook in je artikel. Hierdoor trek je weer nieuwe lezers aan m.b.v. de zoekmachines.
Geen tijd om dit artikel te lezen? Pin nu en lees later.
Stap 2 – Hoe zit het dan met de url?
Die pas je ook aan indien noodzakelijk. Denk hier vooraf wel goed over na. In een WordPress website is het mogelijk om de permalink los van je titel van je artikel aan te passen. Vervolgens maak je een doorverwijzing, een zogenaamde 301 redirect.
Zodat mensen die je oude pagina opgeslagen hebben, of die oude de pagina via een zoekmachine krijgen als resultaat, alsnog doorgeleid worden naar je “nieuwe” pagina. Als gebruiker merk je hier niets van. Je krijgt gewoon de content die je wilt.
Gebruik je de premium versie van de Yoast plug-in (deze staat verderop beschreven)? Dan wordt deze automatisch aangemaakt. Super fijn want dan kan het nooit meer misgaan!
Stap 3 – Hoe vaak is je artikel bekeken?
Kijk eens hoe goed een jouw populaire artikel het eigenlijk doet. Want hij staat dan wel in je top 20 / 30 maar hoe goed is goed? Hiervoor gebruik je weer Google Analytics. Ga naar Acquisitie / Sociaal / Bestemmingsverkeer. Hier zie je precies hoe vaak het artikel bezocht is, het aantal paginaweergaven en de gemiddelde tijdsduur dat een bezoeker op deze pagina is geweest. Hele waardevolle informatie. Wil je deze informatie downloaden? Dat kan!
Stap 4 – Vergeet de titel niet aan te passen
Je weet nu hoe goed een bepaald artikel het doet. Nu is het tijd om een betere titel te bedenken, die nog meer clicks geeft (titel voor je bezoeker én de titel voor SEO). Hiervoor gebruiken we niet alleen het nieuwe zoekwoord maar ook het stramien van beproefde titels (dit komt in de vijfde les van deze minitraining aan de orde). Een titel kan altijd beter. Een titel is ook best lastig om te verzinnen, de ene persoon schudt ze zo uit zijn mouw en de ander kan er dagen op broeden. Daarom zijn beproefde methodes fijn om te weten en te gebruiken.
Stap 5 – Pas ook de metadescription aan
Je wilt ook de metadescription aanpassen, met daarin je nieuwe zoekwoord. Voor WordPress gebruikers is de plug-in van Yoast zeker geen onbekende. De metadescription is het stukje tekst dat je ziet in de zoekresultaten nadat je een zoekopdracht gegeven hebt. Samen met je titel zorgt dit ervoor of je lezer juist wél of niet klikt. In dit kleine stukje tekst plaats je ook je zoekwoord.
Stap 6 – Verwerk het nieuwe zoekwoord in de tekst van je blogartikel
Verder ga je het nieuwe zoekwoord ook toevoegen in je tekst. In je tussenkoppen en in je lopende tekst. Maar wel op een dynamische manier, gebruik ook synoniemen op je zoekwoord. Google is slim en begrijpt dit. Goed lopende en leesbare teksten worden hoog gewaardeerd. Je schrijft voor je lezer en niet voor een zoekmachine.
Stap 7 – Gebruik de Yoast plug-in als leidraad voor SEO optimalisatie blogartikel
De WordPress plugin van Yoast is echt een hele goede hulpbron. Door de zogenaamde stoplicht methode wordt je door het gehele proces heen geleid. Er is ook nog een andere tool die je kunt gebruiken als je geen WordPress website hebt: webtext tool. Met de gratis versie heb je een goed idee van de mogelijkheden.
Met deze 7 stappen is de SEO van je oudere blog artikel weer helemaal up to date! Op naar de volgende stap voordat je hem opnieuw gaat publiceren.
De acties die jij nu doet
Om het makkelijk te maken de stappen kort op een rij:
- Bepaal of het gekozen zoekwoord nog steeds bij de inhoud past.
- Klopt de url nog als je het zoekwoord hebt aangepast?
- Check voor de zekerheid je Google Analytics.
- Pas je titel aan, verwerk het nieuwe / aangepast zoekwoord hierin (lees ook nog de vijfde stap uit de reeks).
- Verwerk je nieuwe / aangepast zoekwoord in de metadesctiption.
- Verwerk je nieuwe / aangepaste zoekwoord in jet tekst op een natuurlijke manier.
- Gebruik de Yoast plug-in om alle losse eindjes na te lopen. vergeet vooral de SEO titel ook niet aan te passen.
Nu ben je klaar wat betreft de SEO.
Er is nog meer dat je kunt doen om een ouder blogartikel nog beter te maken … door naar de vijfde stap.
De vijfde stap uit deze mini training: Gebruik een goede titel
In de vijfde stap van deze mini training kijken we naar de titel van je blog artikel. De juiste titel zorgt ervoor dat mensen nieuwsgierig worden en klikken. Hoe maak je hem nog beter?
.
.
12 artikelen vormen samen een complete gratis mini training!
Dit is het tweede artikel uit de mini training “Oude blog artikelen nieuw leven inblazen”. In 12 stappen leer je precies wat je moet doen om meer te halen uit oude blog artikelen. Dit is wat er aan de orde komt:
- Welke artikelen geef je een update?
- Het optimaliseren van je artikel. hoe doe je dat?
- Geef je blogartikel een upgrade. Hoe? Zo!
- Hoe optimaliseer je je blogartikel (opnieuw) voor SEO? Met deze 5 stappen!
- Hoe bedenk je de perfecte titel? Met deze 5 titelformules!
- Hoe goed beeldmateriaal zorgt voor meer lezers
- Hoe en waarom leg je verbinding tussen blogartikelen onderling?
- 5 Tips voor de perfecte call to action.
- Waarom categorieën en tags gebruiken in je blog?
- Hoe maak je succes meetbaar? Door het vastleggen van je resultaten!
- Maak het openbaar: blogpromotie.
- Handige checklist om nooit meer iets te vergeten.
Wil je niets missen? Schrijf je in en je ontvangt alle artikelen gratis in je mailbox. Als super extra bonus ontvang je ook elke maand een GRATIS Freebie waarmee je je blog nog beter maakt.