Beeldmateriaal in je blog artikel is belangrijk, niet alleen afbeeldingen maar verschillende soorten. Rich content noem je dat. Hiermee blijf je je bezoeker boeien. Hoe zorgt goed beeldmateriaal voor meer bezoekers? Dan ga je lezen in dit artikel.
Anderzijds kun je je blog artikel ook visueel promoten. Via een social media kanaal dat in Nederland nog niet zo veel zakelijk gebruikt wordt: Pinterest. Beide beeldvormen komen in dit artikel aan de orde.
! Goed beeldmateriaal is ook belangrijk voor nieuwe blog artikelen, de tips in dit artikel zijn dus ook voor jou prima te gebruiken.
Dit artikel is onderdeel van de 12-delige mini training “Oude blog artikelen nieuw leven in blazen: waarom en hoe?”. Stap voor stap leer je hoe je dit doet. Aan het eind heb je diverse oude blog artikelen geoptimaliseerd en zijn ze klaar om opnieuw te publiceren. Onderaan dit artikel zie je alle onderwerpen die in deze mini training aan de orde komen met links naar de betreffende, reeds gepubliceerde, artikelen.
Wil je niets missen? Schrijf je in en je ontvangt alle artikelen gratis in je mailbox. Als super extra bonus ontvang je ook elke maand een GRATIS Freebie waarmee je je blog nog beter maakt. Zoals het e-book “21 frisse ideeën voor nieuwe blogartikelen”, een blog artikel stappenplan, het template “31 dagen op social media met je blog” met uitgebreide beschrijving of het e-book “9 online schrijftips voor blog artikelen die wél gelezen worden”.
Deze kans mag je niet laten liggen! Schrijf je in en als het je niet bevalt schrijf je je gewoon weer uit
Beeldmateriaal in je blog artikel
Blog artikelen bestaan voor veel mensen uit tekst met één of meerdere afbeeldingen. Deze zorgen voor verbinding of versterken het verhaal. Het vinden van de juiste afbeelding kan trouwens een tijdrovende klus zijn als je niet precies weet wat je zoekt. Wil je tips hierover lees dan vooral het artikel Je eigen beeldtaal bepalen in 10 tips.
Naast een tekstuele blog zijn er ook nog heel veel andere presentatie mogelijkheden: Bloggen Met én Zonder Tekst. Ideaal voor mensen die niet zo van schrijven houden maar toch willen bloggen of die niet alléén in tekst willen bloggen.
Anders bloggen: Bloggen Zonder Tekst
Wat is Bloggen Zonder Tekst? Kort door de bocht: zoveel mensen zoveel smaken. Er zijn echter 3 belangrijke redenen voor Bloggen Zonder Tekst:
- De smaak van jouw ideale bezoeker.
- De situatie waarin hij zich bevindt op het moment dat hij jouw artikel ziet.
- Het medium waarop hij zich bevindt.
.
1. Smaak
Wat betreft smaak: de ene persoon houdt ervan om video te kijken, de andere juist om tekst te lezen en weer een ander ziet graag een stappenplan of checklist. We hebben een voorkeur om bepaalde informatie op een specifieke manier tot ons te nemen.
Een concreet voorbeeld: de gebruiksaanwijzing om een Ikea meubel in elkaar te zetten.
De handleiding is getekend, op een dusdanige manier dat “iedereen” het kan begrijpen. Toch ga ik altijd in YouTube op zoek naar instructiefilmpjes. Omdat dit voor mij duidelijk werkt, ik zie precies wat iemand doet. Dat is mijn voorkeur.
2. Situatie
Daarnaast heb je nog te maken met een bepaalde situatie waarbij een specifieke vorm meer geschikt is, ongeacht je smaak. Tijdens het sporten of autorijden is het beluisteren van een podcast ideaal, in de trein is het fijn om een video te bekijken en ben je een beelddenker dan zijn infographics een uitermate geschikte presentatie vorm.
3. Medium
Door in te spelen op voorkeur en smaak vergroot je je bereik binnen jouw ideale doelgroep. Je zorgt voor meer vindbaarheid en herkenning. Je bent zichtbaar op verschillende kanalen maar wel op een eenduidige wijze. Dat leidt uiteindelijk tot meer interactie en contact. Dát is uiteindelijk wat je wilt!
Een ander voordeel is dat je de verschillende presentatie vormen op diverse manieren gaat delen, Meer Doen Met Minder noem ik dat. Waardoor het de tijd krijgt om te groeien en het steeds beter wordt
Waar zorgt Bloggen Zonder Tekst voor?
De verschillende vormen én mogelijkheden van Bloggen Zonder tekst kan ik in dit artikel niet behandelen. Het zijn er teveel en er is veel over te vertellen. In deze artikelen zijn verschillende vormen verwerkt.
Wil je echt weten wat het voor jou kan betekenen woon dat een GRATIS webinar bij. De data staan op de pagina trainingen.
Bloggen Zonder Tekst zorgt voor …
- … een langere bezoektijd op je pagina (goed voor de SEO).
- … meer betrokkenheid.
- … meer interactie.
- … meer likes.
- … meer reacties.
- … meer delen.
- … een groter bereik.
- … een groter netwerk.
- … een betere zichtbaarheid én vindbaarheid.
Genoeg redenen om er wat mee te doen!
Geen tijd om te lezen? Pin nu en lees later.
Je afbeeldingen SEO waardig maken: de Alt-tag
Je tekst SEO waardig maken lees je in het artikel “Hoe optimaliseer je je blogartikel opnieuw voor SEO? Met deze 7 stappen!“, deel vier van deze minitraining. Ook afbeeldingen dien je SEO waardig te maken. Want een zoekmachine als Google heeft de mogelijkheid om naast tekst ook op afbeeldingen te zoeken. Dan wil je ook dat jouw artikel gevonden wordt!
Vergeet bij het uploaden dus niet de alt-tekst in te vullen. Hier vul je je zoekwoord in. Een kleine moeite met veel resulaat.
Je blog promoten op Pinterest
Social Media op zich ga ik hier niet behandelen. De reden is dat dit gewoonweg teveel is. Er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden. Per kanaal! Toch is er één die ik wel bespreek omdat je hier zeer waarschijnlijk hier nog geen zakelijk gebruik van maakt: Pinterest. Dit platform is dusdanig omvangrijk als visuele zoekmachine dat hij niet mag missen in je strategie.
Pinterest is een visuele zoekmachine
Als je dan toch een afbeelding maakt voor in je blogartikel dan is het een kleine moeite om er ook een te maken speciaal voor Pinterest. Zeker met een gratis online tool als Canva.
Wat moet je doen om je blog ook Pinterest waardig te maken? Je maakt een afbeelding die verticaal is ingesteld, dus hoger dan breed. Een formaat van 800 x 1200 is goed, maar Canva heeft dit al als standaard template voor je ingesteld. Zorg wel voor een constante lijn in je afbeeldingen, dus gebruik een zelfde lettertype, kleur en stijlelementen. Dat is goed voor de herkenning. Een paar suggesties die Pinterest zelf:
- Ze willen graag een pin met een gedetailleerde beschrijving.
Dus niet alleen “klik hier”. - Ze willen graag duidelijke tekst op de pins die goed leesbaar is.
Beperk je dus in de hoeveelheid tekst op de afbeelding. - Ze willen graag mooie hoge kwaliteit afbeeldingen.
Helder en lichte afbeeldingen worden veel meer aangeklikt dan donkere afbeeldingen.
Experimenteer, je kunt een pin namelijk altijd weer aanpassen.
Zoekwoord verwerken in je Pinbeschrijving
Maak voor Pinterest gebruik van een korte zin (met je zoekwoord erin), dit heeft de voorkeur. Schrijf een aantrekkelijke korte tekst bij je afbeelding (Pin). Er zijn woorden die meer de attentie trekken dan andere, gebruik deze. Denk aan woorden als:
- Geweldig
- Groot
- Gratis
- Nieuw
- Tips
- Geheim(-en)
- Fouten
- Nu
Je zoekwoord (die je in de SEO van je artikel gebruikt hebt) laat je weer terugkomen in de bestandsnaam van je afbeelding. Als je wilt kun je hem ook in de zichtbare titel op de afbeelding gebruiken maar dit hoeft niet.
Pinterest naast Google
Zelf ben ik erg nieuwsgierig wat een visuele zoekmachine als Pinterest doet voor het aantal bezoekers op mijn website naast Google. Daarom ga ik de komende tijd Pinterest in mijn website optimaliseren en inzetten. Dat heeft uiteraard tijd nodig. Daarnaast ga ik ook de SEO van mijn site en blog artikelen verbeteren. De komende maanden beschrijf ik mijn werkzaamheden én de resultaten. Blijf deze blog volgen als je nieuwsgierig bent naar de resultaten.
Welke actie kun jij nu ondernemen?
De acties zijn simpel maar doeltreffend:
- Passen de gekozen afbeeldingen nog bij je artikel? Of past er iets nieuws bij?
- Heb je je zoekwoord aangepast in je tekst? Pas dan ook de alt-tekst aan van je afbeeldingen.
- Kun je nog meer doen met beeldmateriaal? Iets totaal anders? Zoals Bloggen Zonder Tekst?
- Gebruik je Pinterest, maak dan een Pinterest waardige afbeelding en plaats deze in je blog artikel.
- Pin je blog artikel op een eigen bord.
Je artikel is nu ook qua beeldmateriaal weer helemaal up to date. Misschien heb je hem zelfs wel een upgrade gegeven d.m.v. Bloggen Zonder Tekst.
De zevende stap uit deze mini training: Leg verbinding met aanverwante artikelen.
In de zevende stap van deze mini training kijken we hoe je zorgt voor een betere verbinding tussen artikelen onderling. Dit is fijn voor zowel je bezoeker als voor jou.
.
12 artikelen vormen samen een complete gratis mini training!
Dit is het tweede artikel uit de mini training “Oude blog artikelen nieuw leven inblazen”. In 12 stappen leer je precies wat je moet doen om meer te halen uit oude blog artikelen. Dit is wat er aan de orde komt:
- Welke artikelen geef je een update?
- Het optimaliseren van je artikel. hoe doe je dat?
- Geef je blogartikel een upgrade. Hoe? Zo!
- Hoe optimaliseer je je blogartikel (opnieuw) voor SEO? Met deze 5 stappen!
- Hoe bedenk je de perfecte titel? Met deze 5 titelformules!
- Hoe goed beeldmateriaal zorgt voor meer lezers
- Hoe en waarom leg je verbinding tussen blogartikelen onderling?
- 5 Tips voor de perfecte call to action.
- Waarom categorieën en tags gebruiken in je blog?
- Hoe maak je succes meetbaar? Door het vastleggen van je resultaten!
- Maak het openbaar: blogpromotie.
- Handige checklist om nooit meer iets te vergeten.
Wil je niets missen? Schrijf je in en je ontvangt alle artikelen gratis in je mailbox. Als super extra bonus ontvang je ook elke maand een GRATIS Freebie waarmee je je blog nog beter maakt.