Unieke social media inspiratie: September 2019
De laatste tijd hoor ik van veel mensen uit mijn nabije omgeving dat ze in het weekend echt minder online willen zijn. Helemaal nu net na de zomervakantie. Laptop dicht, mobiel vaker thuis laten en social media uit. Daarom zijn de weekenden deze maand leeg gelaten. Als je toch online wilt zijn kijk dan naar de vorige maanden voor inspiratie, er is genoeg.
Ik doe zelf ook mee aan de “rust” weekenden (weet niet hoe lang dit gaat lukken overigens).
Terugkijken naar de afgelopen maanden?
Wie weet haal je nog inspiratie uit de voorgaande maanden, je vindt ze hier:
Januari, Februari, Maart, April, Mei, Juni , Juli en Augustus.
Social media inspiratie September
Zon 1 – De stekker is eruit! Het is zondag, geniet nog even van de laatste zonnestralen en het luie zomerse gevoel. Als je wilt kun je een post overmaken: nostalgisch terug kijken of juist met veel energie het komende half jaar in.
Ma 2 – Deel je to do lijst voor deze week. Hoe ziet een normale werkdag eruit en welke speciale werkzaamheden heb je deze week? Waar verheug je je op?
Di 3 – Inhaker: Duurzame dinsdag. Letterlijk: op welke manier ben jij duurzaam bezig? Bijvoorbeeld door papierloos te werken. Figuurlijk: de duurzame relaties die jij hebt met klanten. Hoe komt dat? Wat betekenen deze duurzame klantrelaties voor jou?.
Woe 4 – Geef een tip voor een event, training of workshop die deze maand plaats vindt (en waar nog kaarten voor te koop zijn). Of tip ze voor de early bird prijs.
Do 5 – #Throwbackthursday Met welk idee ben jij ooit je bedrijf begonnen? Wat is daar nog van blijven bestaan? Wat zou je tegen je jongere willen zeggen? Welke tip geef jij starters nu?
Vrij 6 – Inhaker: Lees een boek dag. Welk boek adviseer jij om te lezen aan jouw klanten? Zo deelde ik bijvoorbeeld deze lijst met 7 topboeken voor de zomer. Zoiets kan jij ook doen.
Zat 7 – Laat die laptop dicht, laat je mobiel thuis en/of zet hem op vliegtuigstand.
Zon 8 – Vooruit, Netflixen mag. Geef een tip wat een aanrader is om te kijken, daar zit iedereen om te springen.
Ma 9 – Geef een tip waar jouw doelgroep direct iets aan heeft op deze maandag. Lekker praktisch en direct toepasbaar, maak en hou het klein. Denk bijvoorbeeld een lijstje van handige shortcuts, een tip voor Word of een app die je veel gebruikt.
Di 10 – Deel een gratis weggever die aansluit op de tip die je de maandag hiervoor hebt gegeven. In ruil voor een e-mailadres.
Woe 11 – Gebruik je Facebook? Maak dan twee verschillende afbeeldingen voor bovenaan je pagina en vraag in een poll welke het meeste aanspreekt. Die gebruik je dan.
Do 12 – Deel een product, dienst, service, challenge, webinar, weggever van iemand anders. Die een mooie aanvulling is op hetgeen jij aanbiedt.
Vrij 13 – Inhaker: Dag van het positief denken. Negatief zijn is makkelijk, net zoals kritiek leveren of iemand afkraken. Zeker op social media. Welke negatieve gedachten of belemmeringen hebben jouw klanten en kun jij ombuigen naar iets positiefs?
PS. Natuurlijk is het ook vrijdag de dertiende, maar dat is wel heel makkelijk.
Zat 14 – Nog een poging om het weekend offline te zijn.
Zon 15 – … of laat zien wat ontspanning voor jou is.
Ma 16 – Plaats een motivatie quote die echt bij jouw doelgroep past. Vertel er vooral bij wat deze quote voor jou betekent en hoe jij hem interpreteert.
Di 17 – Dilemma dinsdag. Verzin een dilemma voor jouw doelgroep en ga in op elke reactie. Hierdoor ontstaan de leukste gesprekken.
Woe 18 – Waar verbaas jij je regelmatig over? Onkunde, onwetendheid of zelfs onbeschoftheid op social media. Wat heb je laatst gezien, gehoord of ervaren en heb je je echt over verbaasd?
Do 19 – Deel een “recept”. Niet om te eten maar bijvoorbeeld het recept om de beste social media post te maken, om meer tijd te besparen of een project volledig te laten mislukken. Maak er iets hilarisch van.
Vrij 20 – Vraag mensen je te volgen op een specifiek social media kanaal en vergeet vooral niet te vertellen waarom.
Zat 21 – Lukt het met je voornemen om offline te zijn in het weekend?
Zon 22 – Ontbijt op bed, tijdschriften erbij. Welk artikel valt op? Hoe leg je daar een link mee naar jouw bedrijf, [product of activiteiten. Hier kun je van de week mooi wat mee doen!
Ma 23 – Start van de herfst (nog belangrijker: het is mijn verjaardag J ) Een van de magische dingen aan de herfst is de indian summer: de kleurenpracht. Op welke manier breng kleur aan in jouw bedrijf of in hetgeen je doet? Je kunt dit letterlijk en figuurlijk interpreteren.
Di 24 – Deel een ervaring van een klant van jouw product, dienst of service. In woord, beeld of video.
Woe 25 – Inhaker: De eendagsvlieg. Je kent ze vast nog wel, een echte hit maar daarna hoor je nooit meer wat van die artiest. Een echte eendagsvlieg dus. Heb jij zelf ook iets dergelijks? Bijvoorbeeld een product dat je eenmalig hebt verkocht of juist gekocht? Een training die je slechts één keer hebt gegeven en daarna nooit meer? Een webinar waarvoor je maar vele inschrijvingen had maar toch niet goed was? Deel je (herkenbare) verhaal van een eendagsvlieg. Gegarandeerd goed voor reacties.
Do 26 – Deel je laatste blogartikel. Maak er iets moois van zodat mensen echt doorklikken naar je website om meer te lezen. Vergeet in je artikel geen call to action button te plaatsen. Bekijk vooral ook de tips die ik daarover geef in deze video.
Vrij 27 – Maak een lijstje met mensen die het volgen waard zijn (tag ze ook). Vraag naar aanvullingen zodat jouw lijst ook groeit. Dit kun je echt op elke social media kanaal toepassen.
Zat 28 – Inhaker: Nationale burendag. Ken jij je buren eigenlijk wel? Als je, net zoals ik, in een grote stad woont is dat namelijk helemaal niet vanzelfsprekend. Hoe ziet jouw straat eruit en hoeveel buren ken je? Beter nog: wie zijn je “concurrenten”? Hoe goed ken jij ze?
Zon 29 – Lazy sunday afternoon, wat is een toplocatie om naar toe te gaan?
Ma 30 – Kijk eens terug naar de zomer en de goede voornemens die je na je vakantie hebt gemaakt. Zoals meer offline zijn, minder (hard) werken en meer lezen. Wat is daar van terecht gekomen? Hoe past dit in de aankomende week? Waar ga je de mist in of hoe heb je het juist anders aangepakt?
Genoeg inspiratie lijkt mij.
Buig het om naar je eigen situatie, maak het niet te moeilijk en maak het klein. Voor je het weet heb je zo al je social media berichten voor een hele maand gemaakt, Plan ze in en je houdt opeens tijd over, die je mooi aan andere zaken gaat besteden.
Heb jij tips voor de maand oktober? Laat het mij weten.
Heb jij leuke tips voor de maand oktober of voor een andere maand?
Laat het mij weten en plaats het als reactie onder dit artikel, dan neem ik ze graag op.
Elk maand deze unieke social media inspiratie in je mailbox ontvangen?
Geen stress meer over wat je nu weer moet plaatsen? De inspiratie gewoon in je mailbox, gratis en voor niets? Schrijf je in en je ontvangt ze gewoon in je mailbox samen met andere waardevolle artikelen. Tweewekelijks, ik overvoer je niet.