Checklist update oude artikelen, 11 stappen die je precies vertellen wat te doen
Welke stappen neem je om oude artikelen te optimaliseren? Want als je consequent blogartikelen maar dan wordt je bibliotheek steeds groter. Hoe haal je meer uit je oude artikelen? De checklist in dit artikel vertelt je precies wat je moet doen. Meer verdieping nodig? Lees dan de aangeboden aanvullende en verdiepende artikelen.
Heb je nog geen archie met oude blogartikelen of is hij nog niet zo groot? Gebruik deze checklist dan als leidraad bij het maken van nieuwe artikelen, dan weet je straks wat je er over een jaar nog meer mee kunt doen. dat scheelt alvast een hoop tijd.
PS. Wil je weten wanneer het PERFECTE TIJDSTIP is om er mee aan de slag te gaan? Check dan de EXTRA TIP helemaal onderaan deze pagina.
Geen tijd om te lezen ? Pin nu en lees later.
Checklist Update je Oude Artikelen: 11 stappen
Stap 1: Welke artikelen geef je een update?
Doel van deze stap: Zie wat je topartikelen zijn en ga daar mee aan de slag: hier is vraag naar.
De kern van deze stap: Kies artikelen op basis van statistieken i.p.v. wat jij denkt waar behoefte aan is.
- Ga naar Google Analytics en bekijk wat je Top 20 / 30 artikelen zijn.
Heb je nog niet zoveel artikelen neem dan de Top 5 / 10. - Bekijk hoelang bezoekers op een pagina blijven.
- Welke artikelen uit de Top zijn voor jou echt nog de moeite waard?
Klopt dit nog met jouw missie, visie en doelstellingen? - Bekijk of het artikel “neutraal” is. Geen actualiteit of verbondenheid met een specifieke actie o.i.d.
- Hoeveel reacties heeft je artikel gekregen? Via social media maar ook op andere manieren Hoe meer reacties hoe meer het leeft. Heb je weinig reacties gekregen maar weet je dat het bijvoorbeeld nu heel erg speelt, dan is het een goede reden om er mee aan de slag te gaan. Dan was de timing kennelijk nog niet goed.
- Je hebt nu een selectie van meerdere artikelen (!) die in aanmerking komen voor optimalisatie.
Voordeel: je contentkalender is weer een stukje gevuld.
Reacties op een blog artikel, hoe krijg je ze?
Stap 2: Het optimaliseren van je blog artikel, hoe doe je dat?
Doel van deze stap: Inhoudelijk je artikel verbeteren met de kennis en de frisse blik die je nu hebt.
Kern van deze stap: Laat de inhoud beter aansluiten bij wie jij nu bent als ondernemer en waar je bedrijf voor staat.
- Je beoordeelt je artikel inhoudelijk op de volgende punten:
- Is de boodschap nog steeds duidelijk?
- Is het mogelijk de tekst aan te scherpen (schrappen?).
- Zijn er waardevolle toevoegingen mogelijk?
- Is de opmaak nog naar wens (leesbaarheid).
- Kloppen de afbeeldingen nog bij je verhaal?
- Laat iemand anders je artikel lezen en vraag waar het beter kan (twee zien meer dan één).
- Haal de fouten eruit. Inhoudelijk maar ook tekstuele fouten.
Je blog op een mobiel, 7 leesbaarheid tips.
Stap 3: Geef je blog artikel een upgrade. Hoe? Zo!
Doel van deze stap: Geef je artikel meer waarde door iets extra’s aan te bieden.
Kern van deze stap: Je bezoeker waardeert het zeer en de kans dat het gedeeld wordt is vele malen groter.
- Wat kun je je lezers aanbieden waar ze echt wat aan hebben? Een toegevoegde waarde?
- Voeg een andere presentatievorm toe om de boodschap op een andere manier te vertellen. Hierdoor bereik je andere mensen binnen je doelgroep.
- Bedenk hoe je eventueel met deze upgrade je e-maillijst laat groeien.
- Geef nieuwe aanvullende informatie: een praktijkcasus, een eigen anekdote of een review.
- Maak het niet te groot en te moeilijk, wel waardevol.
Drie monsters in je hoofd, een prentenboek over Online Zichtbaarheid.
Stap 4: Hoe optimaliseer je je blog artikel opnieuw voor SEO? Met deze 7 stappen.
Doel van deze stap: Hoe scherper je kernwoord hoe beter je gevonden wordt door zoekmachines.
Kern van deze stap: Ga mee met de laatste SEO ontwikkelingen en pas je artikel hierop aan,
- Kijk of het huidige zoekwoord nog steeds goed aansluit bij de inhoud van je artikel én waarop je bezoeker zoekt.
Voorbeeld: niemand zoekt meer op “rouge” wel op “blush”. - Een nieuw zoekwoord? Pas dan ook de url aan. Let wel op de 301 redirect.
- Bekijk in Google Analytics hoe lang de pagina bezocht is en waar men uitstapt. Dit kun je verbeteren en voorkomen.
- Pas ook de titel aan en verwerk je nieuwe zoekwoord erin.
- Pas de metadscreption aan. Maak hem aantrekkelijker en verwerk het nieuwe zoekwoord.
- Verwerk het nieuwe zoekwoord in de tekst van je artikel.
- Gebruik de Yoast plug-in om er zeker van te zijn dat je alles wat wat in je macht ligt.
Je kunt niet altijd alles groen krijgen.
Stap 5: Hoe bedenk je de perfecte titel? Met deze 5 titelformules!
Doel van deze stap: Een goede titel is een magneet.
Kern van deze stap: Leer hoe je de perfecte titel maakt met 5 verschillende titelformules.
- Check je bestaande titel a.d.h.v. deze vragen:
- Is de titel nuttig?
- Voelt de lezer een zekere mate van urgentie?
- Is de informatie waardevol? Het aanbod uniek? De tips onmisbaar?
- Is de titel specifiek genoeg?
- Zorgt de titel voor connectie met je lezer?
- Is je titel aan vervanging toe? Pas deze 5 titelformules toe:
- Los een probleem op.
- Hoe pak je iets aan? Hoe doe je iets? Hoe …
- Stel een confronterende vraag.
- Toon een gebrek en de bijbehorende oplossing.
- Gebruik een lijst: 10 Tips om …
- Kijk welke titels zelf aanspreken op internet, gebruik deze ter inspiratie.
Ultieme Checklist “9 online schrijftips voor blog artikelen die wél gelezen worden.”
Stap 6: Hoe goed beeldmateriaal in je blog zorgt voor meer lezers
Doel van deze stap: Je hebt niets aan een plaatje – praatje. Zorg voor aansprekend beeldmateriaal.
Kerm van deze stap: Maak beeldmateriaal dat aansluit bij jouw doelgroep en niet persé aan jouw smaak.
- Zorg dat de afbeelding past bij je verhaal, dat er een link is tussen wat je ziet en leest.
- Doe meer dan een plaatje bij een verhaaltje,gebruik andere presentatievormen. Zoals Bloggen Zonder Tekst.
- Zorg voor een constistent gebruik van je beeldmateriaal, dat werkt versterkend.
- Wat is de smaak van jouw doelgroep? Pas je daar op aan.
- Wat is de meest voorkomende situatie waarin jouw lezer zich bevindt als hij een artikel ziet?
- Wat is het medium waarop jou bezoeker zich bevindt? Dit is te zien in je Google Analytics.
- Goed beeldmateriaal zorgt voor een betere SEO. Gebruik de alt-tag.
- Pinterest is een visuele zoekmachine, maak je artikel hiervoor geschikt. Een groot bereik is mogelijk!
Je eigen beeldtaal bepalen in 10 Tips.
Stap 7: Hoe en waarom leg je verbinding tussen blog artikelen onderling?
Doel van deze stap: Links zijn goed voor je bezoeker, jou en zoekmachines. Plaats ze zorgvuldig.
Kern van deze stap: Wees bewust van de kracht van links, wees niet bang voor externe links.
- Kijk naar de interne links in je artikel:
- Maak aanvullende, relevante interne links in de lopende tekst.
- Maak eventueel een opsommingslijstje onder aan het artikel in de tekst zelf.
- Installeer een plug-in die dit automatisch voor jou doet.
- Kijk naar de externe links:
- Komt de inhoud nog steeds overeen met je artikel?
- Is de externe link veroudert?
- Doen de links het nog steeds? Gebruik anders een plug-in om ze automatisch op te sporen en te verhelpen.
- Kijk of je artikel ondertussen geen cornerstone artikel (goudklompje wordt het ook wel genoemd) is geworden: tussen de 1500 en 2000 woorden met diverse links naar relevante artikelen.
Interne links hebben meer nut dan je denkt.
Externe links jagen je bezoekers niet weg.
Stap 8: 5 Tips voor de perfecte call to action
Doel van deze stap: Een goede call to action doet echt wat, geeft resultaat.
Kern van deze stap: De ene call to action is de andere niet. Zet ze op de juiste manier in.
- Past de huidige call to action nog steeds bij je doel, visie en strategie?
- Maak verschil tussen grote (macro) en kleine (micro) call to actions.
- Is de tekst in de call to action aansprekend, direct en persoonlijk genoeg?
- Als je een button gebruikt voor je call to action, is deze dan opvallend genoeg?
- Is het verwachtingspatroon van je call to action vooraf duidelijk?
- Staan de call to actions op de juiste plek op de pagina?
- Test.
Hoe gebruik je een call to action optimaal?
Stap 9: Waarom categorieën en tags gebruiken in je blog?
Doel van deze stap: Maak het overzichtelijk voor je bezoeker, jezelf en voor zoekmachines.
Kern van deze stap: Zet categorieën en tags op de juiste manier in zodat het een goed resultaat geeft na klikken.
- Zijn je categorieën duidelijk genoeg?
- Gebruik er tussen de 5 en 7, is overzichtelijk.
- Valt je artikel nog steeds onder de juiste categorie?
- Zijn je tags nog behapbaar? Schrap waar nodig of voeg samen.
- Maak een lijstje met veel gebruikte tags en dwing jezelf om alleen deze te gebruiken.
- Kijk eens naar het resultaat als je een categorie aanklikt, ben je blij met het resultaat (artikelen die getoond worden)? Zo nee pas ze dan aan. Let wel op de 301 redirect en de 404 foutmelding (de betaalde Yoast plug-in lost dit automatisch voor je op).
- Kijk wat het resultaat is als je op een tag klikt, blij met het resultaat?
Slimme categorieën en tags. zo doe je dat.
Stap 10: Hoe maak je succes meetbaar? Door je resultaten vast te leggen
Doel van deze stap: Maak artikelen die bijdragen aan een doel die je jezelf hebt gesteld. Stop geen energie in artikelen die er niet toe bijdragen.
Kern van deze stap: Maak blog artikelen met focus, meet wat je doet en vier je succes.
- Geef een definitie aan het woord “succes” voor jou. Dit is het doel dat je met je blog, én je blog artikelen, wilt bereiken.
- Geef een datum aan je einddoel.
- Knip het op in kleine behapbare stukjes.
- Zorg dat je elke twee weken je resultaten bekijkt (Google Analytics) om te zien of je op de juiste weg zit:
- Welke artikelen worden het beste gelezen?
- Hoe lang blijven mensen op je pagina / website?
- Hoeveel pagina’s bekijken ze?
- Via welke social media kanalen komen ze binnen?
- Zit er een stijgende lijn in?
- Pas je werkzaamheden aan als dit niet het geval is. Dit kan iets kleins en eenvoudigs zijn! Geef het tijd en verwacht niet te snel resultaat, wees realistisch.
- Leg je resultaten vast op een manier die voor jou werkt.
- Vier elk klein succesje!
Nooit meer HapSnap bloggen, maak een plan!
Stap 11: Blog promotie strategie bij een geoptimaliseerd artikel, hoe werkt dat?
Doel van deze stap: Wees niet bang om een ouder artikel opnieuw te publiceren.
Kern van deze stap: Gebruik je blog promotie strategie zoals je ook doet voor nieuwe artikelen.
- Geef een nieuwe publicatie datum aan je artikel.
- Promoot je artikel alsof hij nieuw is:
- Bij je warme contacten: nieuwsbrief.
- Op social media: maak verschillende posts per kanaal en plan ze in.
- Via andere bronnen die je gebruikt.
Social media planning voorbeeld voor je blogpromotie.
Extra Tip: Wanneer is het perfecte tijdstip om er mee aan de slag te gaan?
Misschien ben je een beetje overweldigd door alles wat je “kunt” doen. Want je moet niets.
Kijk wat je wilt doen om een bestaand artikel nog beter te maken voor jouw bezoeker. Dat is het allerbelangrijkste.
December is vaak een mooie maand om terug te kijken (ook de maanden januari of juni zijn heel geschikt). Maak van die gelegenheid gebruik om de Top 10 bovenwater te halen.
Kijk in Google Analytics maar vraag het ook aan je bezoekers. Geef ze bijvoorbeeld een lijstje met oude artikelen waarvan jij denkt dat ze dit heel waardevol vinden. Laat ze een stem uitbrengen op hun favoriete artikel. Of vraag ze in volgorde van belangrijkheid te zetten.
Ben benieuwd of dit overeenkomt met jouw verwachtingspatroon!
N.a.v. de uitkomst maak je een keuze: deze artikelen ga je optimaliseren. Je contentkalender is dan gelijk al een stukje gevuld. Makkelijk toch?
Een stap verder
Wil je meer tips zoals deze?
Voor jouw persoonlijke situatie?
Bloggen is het maken van online content. Toevallig voor je blog maar als je het slim aanpakt ook voor je social media, nieuwsbrief, weggever, e-book, webinar en zelfs je online training.
Bekijk de onderstaande infographic voor alle informatie, klik op de afbeelding.
Voor wie is het geschikt?
Wil je eindelijk zakelijk beginnen met bloggen?
Wil je je blog beter maken?
Wil je naast tekst ook andere manieren om te bloggen leren?
Wil je meer doen met je bestaande blog artikelen?
Wil je alles wat je maakt ook gebruiken voor bijvoorbeeld je social media, je nieuwsbrief, weggever, e-book, webinar of zelfs je online training?
Mooi! Daar kan ik je heel goed bij helpen.
Als zefstandig ondernemer, in het MKB, incompany, alleen, in een groep met onbekende of met een team van bekende deelnemers.
Bekijk het volledige aanbod op deze pagina.
Neem gerust contact op als je andere wensen en behoeftes hebt.
Bloggen Met en Zonder Tekst.
Ook als je niet creatief bent.
Ook als je niet technisch bent.
Ook als je geen groot budget hebt.Zodat je straks een lijst hebt met oude artikelen die je een update gaat geven.
Dat is slim werken. Meer Doen Met Minder.