Oude blog artikelen nieuw leven inblazen: waarom en hoe?

update oude artikelen

Oude blogartikelen nieuw leven inblazen? Misschien moet je nog beginnen met bloggen of heb je slechts een paar artikelen geschreven. Maakt niet uit! Ook dan is deze informatie interessant voor jou. Het is namelijk ook van toepassing op elk nieuw artikel dat je maakt.
Update oude artikelen, hiervoor zijn 3 belangrijke redenen:

  • Je artikel krijgt een nog langere houdbaarheidsdatum.
    Een algemeen blog artikel heeft maar liefst een houdbaarheid van 700 dagen. Door er nieuw leven in te blazen verdubbel je dat!
    .
  • Je plukt, net als na de eerste keer publiceren, er opnieuw de vruchten van.
    Je trekt er nieuwe lezers mee aan die weer reacties geven, het delen en liken op social media. Maar ook voor de bezoekers die het zich misschien nog herinneren (dat zal echt maar een héél klein percentage zijn) is het waardevol omdat je het nieuwe informatie bevat.
    .
  • Met minder tijd en energie heb je een “nieuw” blog artikel én promotiemateriaal.
    Je hoeft niet helemaal van nul af aan te beginnen wat veel makkelijker is.

Zonde als je niets doet met artikelen die het goed doen. Meer Met Minder Doen noem ik dat. Een oud blog artikel nieuw leven inblazen is een van de mogelijkheden.

 

12 artikelen vormen samen een complete gratis mini training!

Dit is het eerste artikel uit de mini training “Oude blog artikelen nieuw leven inblazen”. In 12 stappen leer je precies wat je moet doen om meer te halen uit oude blog artikelen. Dit is wat er allemaal aan de orde komt:

Super goed allemaal!

Gratis Blog Tips en Freebies ontvangen - update oude artikelenWil je niets missen? Schrijf je in en je ontvangt alle artikelen gratis in je mailbox. Als super extra bonus ontvang je ook elke maand een GRATIS Freebie waarmee je je blog nog beter maakt. Zoals het e-book “21 frisse ideeën voor nieuwe blogartikelen”, een blog artikel stappenplan, het template “31 dagen op social media met je blog” met uitgebreide beschrijving of het e-book “9 online schrijftips voor blog artikelen die wél gelezen worden”.
Deze kans mag je niet laten liggen! Schrijf je in en als het je niet bevalt schrijf je je gewoon weer uit.

 

 

O.k. laten we beginnen met de allereerste stap om nieuw leven in oude blog artikelen te blazen.

 

Update oude artikelen. Welke artikelen geef je een update?

We gaan geen nieuwe content maken maar brengen nieuw leven in reeds bestaande blog artikelen. Daardoor krijg je weer nieuwe lezers naar je blog. Goede kans dat de meeste van je lezers namelijk nooit je beste werk gezien hebben.
Zonde! Laten we dat veranderen.

Wat we als eerste doen is kijken waar de meeste bezoekers op je blog naar toe gaan. Je hoeft dus niet alle oude blog artikelen door te nemen en te optimaliseren. Tenzij je je hele blog én website grondig wilt aanpakken … Wat je wel doet is kijken wat je top 20 / 30 van je blog berichten zijn. Heb je er minder dan kijk je naar de top 5 tot 10. Dit zijn namelijk de berichten waarop lezers “binnenkomen”.

Wat je doet is in Google Analytics op zoek gaan naar deze top 20 / 30. Ik ga er gemakshalve van uit dat je Google Analytics geïnstalleerd hebt.
We kijken dan naar de top berichten die over een bepaalde periode in tijd zijn bezocht. Bijvoorbeeld een periode van 1 of 2 jaar of als je korter blogt vanaf het begin. Dit geeft je een goed beeld hoe artikelen presenteren in de loop der tijd.

Om de meest populaire berichten in Google Analytics te vinden, ga je naar Gedrag> Site-content> Alle pagina’s (bekijk vooral de onderstaande video!). Hier kun je de best bezochte pagina’s over een bepaalde periode zien. Standaard worden er 10 getoond maar dit pas je eenvoudig aan naar 25, 50, 100, enz.

Niet zo bekend met Google Analytics? Deze video gaat specifiek over het gedrag van bezoekers op jouw website. Zo ontdek je wat jouw top artikelen zijn.

 

Stel jezelf de volgende vragen

Je ziet nu welke artikelen goed bezocht worden.

Maar …

  • Welke artikelen brengen nog steeds veel bezoekers? (unieke pagina weergaven)
  • Welke artikelen worden goed gelezen? (gemiddelde tijd op een pagina)
    Een artikel van 600 woorden met een gemiddelde tijdsduur van 2 minuten is super. Hoe meer woorden hoe langer de tijdsduur. Maar een artikel van 300 woorden kan ook een tijdsduur krijgen van meer dan 2 minuten, doordat je er ook een video in geplaatst hebt.
  • Welke artikelen passen het beste bij wat jij NU uitdraagt?
    Bij de producten, diensten of services die je aanbiedt. Deze kunnen veranderen in de loop der tijd. Wat wil je NU bereiken met deze artikelen?

 

Je kunt de top 20 / 30 gaan filteren n.a.v. de antwoorden op deze vragen. Bekijk nu elk artikel eens aandachtig.

Het blog artikel dat je nieuw leven wilt inblazen is waarschijnlijk een tijd geleden geschreven. Elk artikel is aan verandering onderhevig:

  • De actualiteit heeft je ingehaald, een update is noodzakelijk.
  • Veranderende inzichten van jezelf.
  • Concrete voorbeelden die je kunt noemen n.a.v. eigen ervaring of van anderen.
    Voeg storytelling toe om het te verlevendigen maar vooral ook om de feiten te vertellen.

Tot slot, kijk ook naar:

  • Het aantal reacties.
  • Het aantal social shares.
  • Het aantal likes.

Als dit veel is dan is het artikel perfect om te optimaliseren!
Wat als dit niet het geval is? Terwijl je weet dat je doelgroep echt op deze waardevolle informatie zit te wachten? Je daar vragen (veel of herhaaldelijk) over krijgt? Dan optimaliseer je het artikel gewoon. Want déze keer ga je hem beter promoten zodat je wél veel reacties en social shares krijgt.

 

Geen tijd om te lezen? Pin nu en lees later.

Oude blogartikelen nieuw leven in blazen. Succesvol-Bloggen.nl #blogtip #bloggen #blog #update

 

Welke artikelen zijn niet geschikt om te gebruiken?

 

Welke artikelen uit je top 20 / 30 zijn ongeschikt?

  • Artikelen met een beperkte houdbaarheidsdatum zijn niet geschikt.
    Als er een specifieke (koop)actie aan vast zit of als ze aan een evenement zijn verbonden zijn.
    .
  • Producten, diensten of services waar je liever langzaam afstand van neemt zijn ook niet geschikt.
    Tenzij je een goede koppeling weet te maken met wat je NU doet . Dan gebruik je deze artikelen juist om te optimaliseren omdat je hier de nieuwe richting in kunt verwerken.
    .
  • Artikelen die een sterke verbinding hebben met de actualiteit.
    Onderwerpen die destijds speelde maar nu niet meer. Als het onderwerp nog steeds actueel is dan is het wel weer een mooie inhaker trouwens. Kijk ook of een artikel niet seizoensgebonden is, dan moet je goed nadenken over de nieuwe publicatiedatum.

Jouw actie

Er zijn twee eenvoudige stappen die je nu neemt:

Duik in je blog artikelen en kijk welke artikelen je nieuw leven kunt inblazen. Vaak weet je zelf nog wel welke artikelen het destijds heel goed deden. Of weet je precies welke oude artikelen heel goed aansluiten bij de vragen die je nu krijgt.

Duik in je Google Analytics en zie wat je Top artikelen zijn. Kijk hoe lang het geleden is dat deze gepubliceerd zijn en wat je met de inhoud kunt doen.

 

 

De tweede stap uit deze mini training: Het optimaliseren van je artikel

In de tweede stap gaan we aan de slag met het optimaliseren van je artikel. Je kijkt er met een frisse blik naar en dan vallen je er vast een paar zaken op. Misschien wel taalfouten?

 

 

Gratis Blog Tips en Freebies ontvangen - update oude artikelenWil je geen artikel missen van deze 12-delige (!) minitraining?
Schrijf je dan gratis in en ontvang ook elke maand een gratis freebie!